Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdLiederenavond - Ilona Durigo
| |
[pagina 731]
| |
Het is mij niet duidelijk geworden wat voor soort geluid mevrouw Durigo tegenwoordig op het woord und maakt; het klonk nogal mechanisch. Ook niet waarom het refreintje uit Wolfs Bekehrte zo fortissimo uitviel - die Gute Junge blies toch fluit en geen cornet à pistons. Enfin. Die liedjes van Othmar Schoeck blijken toch werkelijk de tijd van het zingen niet meer waard (moeite kosten ze niet). Zwitserse-huisjes-inspiratie; Alpenvereinpoëzie. Het is alles van een duffe huisbakkenheid waarvoor wij onze Hollandse concertenpraktijk nog te goed achten. De ietwat verdrietiger stukjes (herzig heet dat) gaan in het tempo van de huisjesslak - kostelijk is die filisteropvatting van Gekommen ist der Maie!; de lichtzinniger nummertjes, bijvoorbeeld het Reiselied, verloochenen hun operetteafkomst nergens. Die pianopartij, galopade, van dat Reiselied is precies een slechte parafrase op een bekende polka uit Johann Strauss' Karneval in Rom. Er is een spreekwoord van Mohammed en een bergje. In dit geval is het altijd aantrekkelijker om naar Zwitserland te gaan dan die Zwitserse muziek hier te importeren. Gelukkig dat Arthur Honegger nog Zwitser van nationaliteit is... Maar van hem kent hier niemand een noot. Och, men heeft bij een bepaalde categorie concertbezoekers altijd nog meer succes met die ‘herzige’ waar dan met muziek. En daarom, nietwaar...? |
|