Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdBach-koor
| |
[pagina 718]
| |
aan het ensembletje (weinig gerepeteerd?) geweten moet worden, ten dele aan het niet zeer geroutineerde dirigeren van de zanger Caro, dat, speciaal in een langzaam tempo, aan overzichtelijkheid nogal erg veel te wensen overlaat. Er waren te veel momenten waarop niemand horen kon of men nu eigenlijk in majeur of in mineur musiceerde, een neologisme dat men bij Bach niet tegen behoort te komen, heb ik altijd gemeend. Enfin, het scheelt maar één noot... De solisten van deze Bach-avond: de altzangeres, mejuffrouw Versteegh,Ga naar voetnoot218 is ongetwijfeld de meest geroutineerde musicienne der drie. Ook zij leed onder het kwaaltje van dit concert: te laag intoneren. Het was ook niet bepaald ontroerend of betoverend, maar het was tenminste voldoende zingen. Primaire eis waaraan overigens noch de sopraansoliste, mejuffrouw Van den Berg, noch de bassolist Güppertz, uit Zaltbommel, voldeden. Ik heb in maanden niet een zo onbruikbare uitspraak gehoord als gisteravond van de heer Güppertz. Daar deugt letterlijk geen letter van. Domine fili unigenite: Domminnee Fiji oenedzjaangneta. Over een jaar of wat, als de heer Güppertz aan de muziek blijft doen, kan men misschien eens over zijn zingen beginnen te schrijven. Gisteravond bleek nog geen noot op zijn plaats te zitten. Alles wel beschouwd geloof ik dat de talenten van de heer Caro toch werkelijk meer op zijn eigen terrein liggen. Suum cuique. |
|