Abonnementsconcert - Capet-kwartet
15 februari 1922 (UD)
Mozart: Strijkkwartet [welk is onbekend]
Schumann: Strijkkwartet, op. 41 [welk van de drie is onbekend]
Debussy: Strijkkwartet
Waarschijnlijk is het strijkkwartet, eenheid van vier musici, het edelste monument onzer West-Europese muziekbeschaving. Waaraan hebben wij zijn ontstaan te danken? Hoe komt het dat de kunstvorm zich niet alleen handhaaft, doch handhaaft op het allerhoogste plan? Hoe komt het dat de meesters onzer muziekcultuur hun verrukkelijkste, hun ontroerendste bladzijden schreven, juist voor dit kleine genootschap? Waarom mislukken alle pogingen tot verruiming of inkrimping van het kwartet? Een octet werd maar al te vaak een monstruositeit, een strijktrio een curiosum. Het verwonderlijkste blijkt, na alles, en na vele jaren concert horen: dat bijna alle ensembles op een zó hoog gemiddelde staan als, om zo te zeggen, geen veelledigheid (orkest) bereikt en van de solisten slechts zeer weinigen.
Waarom verdwenen honderden goede en artistiek bevredigende zaken en gebruiken, terwijl deze ‘kleinigheid’ bleef boeien in een eeuwige lente? Waarom verdwenen de middelmatige werken van het kwart miljoen talentvollen die de programma's der orkestconcerten, pianorecitals, liederavonden helpen verpopulariseren, van de repertoires der kwartetten vanzelf en algemeen? Er schijnt een bepaalde voorzienigheid te waken over Het Strijkkwartet, dezelfde macht misschien die het ensemble eens, een paar eeuwen geleden, te voorschijn toverde uit het figuurlijke Niets...
Kan men zich ook simpeler, ongeleder Wordingsgang denken dan die van het kwartet? Is er een wezenlijk verschil tussen een oud stuk van Haydn, een cis-Mollkwartet van Beethoven, een nieuw werk van Debussy of één van een der ultra's: Bartók, Egon Wellesz, Malipiero, Schönberg - een verschil in muzische waarden, meen ik? De één is beter artiest, de ander machtiger mens - deze doet u dromen, gene hitst uw geest door reëler verbeeldingen. Doch allen werken, omdat zij zich bonden aan het Strijkkwartet, slechts met muzikale waarden - het edelste materiaal van de kunstenaar. Men zou zich, ter vergelijking, eens moeten afvragen of het muzikale elementen zijn die ons door een Domestica, een Tod und Verklärung van Strauss heen helpen. Men moet zich, ter vergelijking, eens realiseren hoe gering het gehalte aan muziek in een La valse van Ravel is. Denkt u ook de finale van Mahlers Tweede zonder de metafysische achtergronden van Dood en Opstanding..., om van de latere opera's van Wagner nu maar te zwijgen.
Wanneer er later, ná de ondergang dezer onzer beschaving, nog iets essentieels overblijft, gered wordt uit de chaos waarin vele profetische wijsgeren (die, het is een goed-Hollandse troost, nog allemaal brood aten) de cultuur zien verzinken waarvan u en ik bescheiden delen uitmaken, dan zal dit iets het strijkkwartet zijn, denk ik. Het is troostrijk om te denken dat het Strijkkwartet evenveel kans heeft om over te