Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdTivoli-concert - Michael von Zadora
| |
[pagina 618]
| |
bonte coloriet, de canailleuze thematiek van het werk geboeid - in een zijner laatste werken, La boîte à joujoux, springt een klein Uilenspiegeltje om de hoek, verkleed als Polichinelle - en hij fixeerde zijn stemmingen in het artikeltje, dat ik hieronder, zo goed en zo kwaad als het gaat, ten dele voor u vertaal: Het stuk doet denken aan ‘een uur nieuwe muziek onder gekken’: de klarinetten beschrijven er de onwaarschijnlijkste banen in; de trompetten zijn er voorgoed gestopt en de hoorns, die een eindeloze niesbui zien aankomen, haasten zich om ze beleefd ‘gezondheid’ te wensen. De grote trom imiteert het schoppen en trappen van de clowns en men krijgt onder het luisteren lust om iets geks te doen, te lachen, of te jodelen - en men is doodverbaasd alles na afloop weer op zijn gewone plaats te vinden, want we zouden volstrekt niet verwonderd zijn als we de contrabassisten door de haren van hun strijkstokken zagen fluiten, of als de trombonisten bezig waren te doen alsof ze strijkinstrumenten bespeelden, of als we M. Nikisch terugvonden, zittende op de knieën van de garderobejuffrouw...Ga naar voetnoot40 Debussy moet wel een zeer voortreffelijke reproductie gehoord hebben - hij moet zich al luisterende kostelijk geamuseerd hebben. Dat wij ons gisteravond met Strauss' niet zeer fijne, maar toch wel hartige aardigheden volstrekt niet vermaakt hebben, durf ik niet helemaal aan de tien, twintig jaren tijdsverschil te wijten. Het werk verouderde namelijk nog niet noemenswaard. Doch het hoofdtempo was volmaakt onjuist (en, verderop, Tills Gassenhauer, en het vonnis!). |
|