Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdKerstmatinee - Pembaur-Szigeti
| |
[pagina 555]
| |
sonate zodanig verlengde - ditzelfde zou ik in beide sonates (ook die van Schumann) nog ettelijke keren kunnen aanwijzen. Maar we zullen er niet verder over schrijven: Pembaur is een groot pianist - maar hij behoort, kamermuziek uitvoerende, zijn partners niet al zijn eigenwilligheden, zijn tempi, zijn dynamiek op te leggen. Tenminste niet op deze manier. Pembaur heeft altijd gelijk, doch in deze zaken alleen voor zichzelf - tenminste niet voor Szigeti. Joseph Szigeti bewees met zijn reproductie van Bachs Partita in E dat zijn toon veel groter en expressiever is dan in de andere werken slechts vermoed kon worden. Het is geen buitengewoon beheksende viooltoon, het is ook geen zo extravagante violistiek - het is alles in alles misschien wat te gesloten en teruggetrokken. Beide eigenschappen die naast het musiceren van een Joseph Pembaur op tekortkomingen gaan lijken, maar dat toch in de verste verte niet zijn. Het spel van Joseph Pembaur, de pianist, is één ding: bewonderenswaardig - en het blijft dat de jaren door. Hij speelt zijn Wanderer-Fantasie nog als vroeger - het is nog steeds zeer grandioos pianospelen, zeer Duits dichten, zeer hartelijk musiceren. Er is nog altoos evenveel diepte des gemoeds als brille, en door beide of een van beide oorzaken (ik vermoed de eerste) zijn er nooit vier achtste noten gelijk. Pembaur bedoelt altijd een ‘sich heben und senken’; alle expressie, tot het laatste atoom toe, is overal aanwezig - tot zelfs in de manier waarop hij een terts boven uit de lucht haalt, als de ster van het oosten, en laat opentwinkelen uit de toetsen. Ge moet niet denken, lezer, dat ik Pembaurs geschiedenisjes aan de piano goedaardig bespot - daarvoor is het veel te respectabel. Aanvaarden doen wij dit overjarige romantisme diep-in eigenlijk geen van allen meer. Maar dat is een van de redenen van Pembaurs successen - beminnen wij onze bijna verloren vroegste herinneringen niet het meest? Het is het hart van het oude Duitsland, het Duitsland van Des Knaben Wunderhorn, dat in zijn spel klinkt. In Pembaurs muzikale persoonlijkheid bestaan de Wagner-jaren (‘Ehrt eure deutschen Meister!’)Ga naar voetnoot374 niet - en dus ook niet de jaren ná 1914. Het bleef bij Florestan en Eusebius.Ga naar voetnoot375 Beter zó dan anders. En - het is bewonderenswaardig pianospel! |
|