Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdTivoli-concert
| |
[pagina 544]
| |
Beethoven is nimmer domweg vrolijk en dit is zonder de minste twijfel de uiting van een zijner kosmische waarden. Het is nuttig dit thans, en telkens weer, vast te stellen. Onze zin voor ernstiger schoonheden heeft men ons verdorven, niet in de eerste plaats door de buitenartistieke tegenspoeden des levens, doch door de degeneratie der muziek tot verisme, door de Auferstehungshymnen, door al het ‘grote’ en ‘schaurige’ dat men te horen kreeg.Ga naar voetnoot358 Vandaar ook: ‘terug naar Mozart’ (vergissing opus zoveel). Wanneer een grootmeester een onbezorgde, een lucide muziek schrijft, dan is dat iets anders dan wanneer een onbekommerd man een vrolijk stukje maakt. Dit behoort men vast te stellen, vooral in dit tijdsgewricht waarin alles schreeuwt om Vermaak, om Plezier. Goed, het plezier zal er wezen, doch dat men wete dat er hoger en edeler Vermaak is dan men ooit vinden kan op de weg die van de smart afleidt. Ik stel de heldere muziek der meesters gewoonlijk boven hun somberder meditatiën, doch dat komt omdat zij beide van één persoonlijkheid afkomstig zijn. Bizet was een begenadigd musicus, doch hij reikt niet tot Berlioz. Ravel heeft voortreffelijke muzieken geschreven, doch bij Debussy vindt ge Pelléas, de Ballade contre les ennemis de la France,Ga naar voetnoot359 vindt ge de Sonates bovendien! Zo zou men kunnen zeggen: 1802 was voor Beethoven het jaar van het Heiligenstädter Testament, doch bovendien dat der Tweede symfonie. Ik acht dit niet zonder betekenis. De uitvoering van het programma, gisteravond, liep rustig, vlot - zonder grote inzinkingen, zonder opmerkelijke hoogtepunten. Ik wilde wel het Scherzo uit de symfonie herdenken: dynamisch, ritmisch bepaald heel geslaagd. Er mocht eens een enkele hoorntoon stukspringen als een te grote zeepbel, er mocht eens een klarinettenterts overslaan - een nurks die dit kardinale fouten zou noemen. Een als geheel geslaagde uitvoering verdraagt wel een paar vlekjes. Hutschenruyters reproductie van de Tweede kan ik zonder aarzelen een geslaagde uitvoering noemen. |
|