Liederenavond - Dorothy Robson
9 december 1921 (UD)
Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen
Dorothy Robson (zang) en [NN] (piano)
Liederen van Brahms, Wolf, Strauss, Medtner, Turina en De Falla
De kritiek op deze avond zou zeer kort kunnen zijn. Zo kort als het concert zelf, bijvoorbeeld. Niets geeft aanleiding tot gedetailleerde bespreking: noch mevrouw Robsons zang, noch haar programma.
Dit programma bevatte vooral half bekende nummers, die ik noch noviteiten, noch repertoirestukken durf te noemen. Er was wel een zeker percentage Repertoire: twee bekende liederen van Brahms (Auf dem Kirchhofe, Wehe Lüftchen); twee van Wolf (Verborgenheit, Wenn meine Mutter hexen könnt'); twee van Strauss (Meinem Kinde en Mach' auf, het befaamde bonbonnetje). En er was wel iets nieuws: drie liederen van Medtner, op teksten van Goethe. Buitengewoon zwak, onpersoonlijk werk. Confectieliederen. Uitvoerige pianopartijen, bijvoorbeeld in Meeresstille und glückliche Fahrt. Daar sloegen we geen golfje over. De twee andere waren: So tanzet, syncopen en al te veel Des;Ga naar voetnoot350 en: Sie liebt mich, gebroken akkoorden en veel lawaai. De zangstem is, gelijk dat heet, goed behandeld, nu ja... Zoals ik zei: confectie.
Onbekend voor Utrecht waren ook de Spaanse liederen: Rima van Joaquin Turina, dat veel overeenkomst vertoont met het pianocyclusje Femmes d'Espagne van dezelfde componist. En vooral de Seguidilla van Manuel de Falla (‘een te Londen veel bewonderende Spanjaard’, schimpt de heer Gustav Ernst in de Allgemeine Musikzeitung...).Ga naar voetnoot351 Dit was, van de modernen, waarschijnlijk het gaafste lied. Wat te primitief van structuur, doch levend tenminste, gevonden en niet geknutseld.
Wat te zeggen van mevrouw Robsons ‘gezangskunst’, zoals dat tegenwoordig in De Telegraaf heet. (O, opvolger van Matthijs Vermeulen,Ga naar voetnoot352 leer Hollands denken, dan komt het schrijven vanzelf wel. ‘Hollands’ kan zonder schade in dit zinnetje weggelaten worden - dit tussen twee nieuwe haakjes.) Ik geloof, wij moeten niet te veel over haar zang schrijven. Omdat wij niet alles zouden kunnen verantwoorden. Ziehier: uw gehele persoonlijkheid geven als het publiek zo evident uit stoelen bestaat, niet velen kunnen het. Ja, de Speenhoffen (zie het middagblad van gisteren)Ga naar voetnoot353 - maar een buitenlandse, een zangeres, hier misschien ternauwernood georiënteerd?