Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdAbonnementsconcert - Berta Kiurina
| |
[pagina 532]
| |
hele programma bewandelde ook te zeer de middenweg, in de praktische staathuishoudkunde terecht meer en vogue dan in de kunst. Drie overbekende Mozarts, vier Schuberts van het stamrepertoire, twee van Marx die men overal tegenkomt, twee dito van Richard Strauss. Blijven dus, als betrekkelijke noviteiten, over: vier liederen van Hans Pfitzner, de componist van Die Rose vom Liebesgarten.Ga naar voetnoot329 En wat een slechte muziek is dat. FriedenGa naar voetnoot330 tingelt als een speeldoos; Verrat lijdt onder een operetteparlando, het kwaadaardigste effect dat Offenbach ooit uitvond (‘Sie tauchte die Hand’, en dan nog eens: ‘Den klopfenden Puls’, en dan - drie keer is scheepsrecht: ‘er wollte zur sel-ben’).Ga naar voetnoot331 Sonst is nog veel erger, met zijn triviale stompbassen en het quasi-antiquiserende menuet, dat Schnitzler heel goed speelde... En dan het hoogtepunt, jawel, verminderde septiemakkoorden!, eertijds Kapellmeisterakkorde gescholden. Het vierde: Gretel is het ergste.Ga naar voetnoot332 Voluit Zwitsers. Dezelfde infantiliteiten die Mahler somtijds geniaal en zachtaardig ironiseerde (bijvoorbeeld in Wer hat dies Liedlein erdacht?). Maar hier is het menens en het slot, waar die Kretel een wasechte Jodler slaakt: ‘Ach du!’,Ga naar voetnoot333 is van geesteshouding vele malen onaanvaardbaarder dan de boerenkermissen uit de symfonieën van Dopper. Neen. Wanneer mevrouw Kiurina dan absoluut alleen Duits wilde zingen, waarom dan geen Mahler? Waarom geen Reger? Waarom geen Schönberg? Het eerste lied van Schönberg moeten we hier in Utrecht nog horen en wie kon ze beter introduceren dan zij? Waarom uit de vele banden Schubert geen fijnzinniger keuze gedaan? Waarom dan geen Wolf, geen Loewe, geen Brahms desnoods? In de kleinere vormen, het lied, heeft Brahms toch voluit een paar meesterwerken geschreven. Enfin - de motieven der zangeressen zijn nu eenmaal vaak onnaspeurbaar en veel van deze aanmerkingen valt waarschijnlijk op haar raadgevers terug. Holland is, voor een buitenlander, een ráár land; nergens in Europa vindt men reactie en zuiverder principes zó zonderling dooreengeklutst als hier. Zij zeggen het komt door de geografische positie... Berta Kiurina, de zangeres, bespreken, wil zeggen haar bewonderen. Zij beschikt over een zeer uitnemende zangtechniek (C.v.W., in De Telegraaf, vond daarvoor de zondagse formulering: ‘Ik verklaar mij in extase voor de gezangskunst van mevrouw Kiurina!’)Ga naar voetnoot334 De wijze waarop zij de piramidale lastigheid uit Amor, een van Richard Strauss' laatste en zwakste liederen, overwon, was voluit meesterlijk. Ik kies slechts dit ene voorbeeld. Hier, in deze zeer moeilijke liederen, was ook haar expressie van de | |
[pagina 533]
| |
muziek in overeenstemming met haar gelaatsuitdrukkingen, haar mimiek. In Mozart, bijvoorbeeld, kwam te veel opera en op concerten behoort een zangeres, óók een operazangeres, Debussy's uitspraak te gedenken dat faire de la musique nooit samengaat met faire du théâtre!Ga naar voetnoot335 Dit is geen gering detail! Wanneer mevrouw Kiurina haar mimiek niet inperkt, maakt zij zichzelf ongeschikt voor zangeres der klassieken (Haydn, Mozart, Schubert). Het is, waarschijnlijk, een geheel aparte cultuur. Doch, bij de veelheid der zangeressen, hoe zeldzaam zijn stemmen en muzikale disposities als die van mevrouw Kiurina. Ik heb haar meer aanmerkingen moeten maken dan ik gehoopt had (haar programma was mij niet van tevoren bekend), maar ik kan deze kleine beschouwing sluiten met de wens haar spoedig weer te horen. Zij heeft Giuseppe Guarneri in haar stem; dezelfde noblesse, dezelfde sonoriteit.Ga naar voetnoot336 |
|