Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdFransche Opera - MignonGa naar voetnoot321
| |
[pagina 528]
| |
Herdenken wij nog de tenor Massonat (Wilhelm Meister), prachtig materiaal en veel routine; herinneren wij ons Jacques van Bijlevelt, ouder heugenisse, die juist zo gevaarlijk doet met zijn knuppel en zijn hypnotiseursogen als voorheen, in een minder geschoold en minder vaardig milieu (doch hier is hij beter op zijn plaats...). Het komt mij voor dat deze Amsterdamse Fransche Opera met één slag het pleit heeft gewonnen. En dat wel met zeer eenvoudige middelen: met de muziek namelijk. Charles Strony en de solisten gaven operamuziek van half acht tot bij elven - geen surrogaten, geen ternauwernoodheden, doch: de minnelijke en ongecompliceerde muziek van Ambroise Thomas, en deze dan zo goed mogelijk. Het recept voor een geslaagde avond blijkt, op de keper beschouwd, toch wel zeer eenvoudig... Het is bewonderenswaardig wat ook dit orkest in zo korte tijd reeds presteert. Slagvaardig, accuraat, bescheiden piano en nimmer ruw forte. De koren vragen om spoedige en afdoende verbetering. En de decors? Ach, hopen wij op het aanstaande Amsterdamse Gebouw voor K. en W. |
|