Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 521]
| |
Opera - ToscaGa naar voetnoot307
| |
[pagina 522]
| |
dit jaar? Zouden de Meesterzangers tot en met Utrecht de boer opgestuurd worden? Of Thaïs?Ga naar voetnoot309 Afwachten maar, en niet al te veel verwachten. Wij zouden ook willen weten of de heer Henri Zeldenrust op het ogenblik de enige beschikbare kapelmeester van het gezelschap is. Het begint zo monotoon te worden, die telkenmale herhaalde schatting van glad routinedirigent. Het is ook de vraag of bijvoorbeeld Leo RuygrokGa naar voetnoot310 niet eens een kans behoorde te hebben. Slordiger dan Zeldenrust kan het al moeilijk zijn, dacht ik. En als het, wat ik vermoed, minder nonchalant is, dan zouden de opvoeringen door zo een omzetting slechts winnen. De drie hoofdrollen, gisteravond: Tosca van Faniëlla Lohoff: vocaal onophoudelijk gevaarlijk genoeg, oververmoeid misschien; acteren: Nationale Opera. Mario Cavaradossi, Urlus, vocaal zeer uitnemend; acteren: Bayreuth. Scarpia, Anton Dirks: vocaal goed, intoneert als altoos wat laag; acteren: Mefisto van de Nationale Opera. Te releveren wens ik nog de creatie van Jan Blok (de koster). Dankbare rol, doch die dan ook voortreffelijk gespeeld werd. Over de waarde enzovoort der veristische opera zal ik thans geen oude meningen meer noteren. Het is zo verschraald, zo duf. Het is zo een smakeloosheid en de enormiteiten zijn niet van de lucht. En wat is Puccini in muzikale zaken toch een markttandentrekkersnatuur. Die éne, zwoele inval van hem die ons in al zijn opera's met soepterrinen vol in de oren gegoten wordt! Misschien moet men in Italië geweest zijn om zijn oude cultuur voldoende te leren liefhebben - en om dit brok Italiaanse beschaafdheid naar ‘waarde’ te kunnen verachten. Toch eigenlijk niet, geloof ik. Dit soort trivialiteiten is internationaal, zo goed als de oorlogspsychose. En wie zal uitmaken welk der twee kwaden de felste gesel der mensheid is...? |
|