Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdTivoli-concert - Quatuor PouletGa naar voetnoot169
| |
[pagina 449]
| |
inleiding verhaalt ons dat het derde deel ‘avec son étonnante richesse de combinaisons rythmiques est le plus original et le plus développé’. Ja, het is vrij uitvoerig, dat laatste deel. Maar origineel? Ik weet het niet recht, maar Debussy's invloed is niet veel manifester dan wat duale toonladders.Ga naar voetnoot171 Ik hoor daar meer dogmatiek van de Schola Cantorum uit... Harmonisch is deze Finale ook allesbehalve radicaal of persoonlijk. Ik geloof, we zijn hier in Holland al verder. Mijn zeer voorlopige en nog voor vele wijzigingen vatbare indruk is die van een tamelijk jong werk: uitvoerig, te dik, wat druk, en onhelder polyritmisch. Een zekere affiniteit met het werk van Guillaume Lekeu, de geniale, te jong gestorven Belg. Geïnspireerd zeker, doch misschien te veel losse ideeën en een teveelheid van materiaal voor de psychische spanning van het geheel. Maar, alles in alles, een werk dat het uitvoeren en bestuderen meer dan waard is. En de verzekering: ‘le nom de l'auteur est encore totalement inconnu, même des professionels...’ stemt slechts tot nederigheid. Het Quatuor Poulet doet een daad door het werk van dit talent te propageren in den vreemde. Men heeft gemakkelijker successen met Beethoven of Debussy of Dvořák of Brahms. Maar niet altijd zulke roemrijke. En hiermee geeft het gezelschap weer een voorbeeld aan tal van ook internationale, minder of meer beroemde ensembles. ‘Le public n'adopte hier que comme une arme pour frapper sur maintenant’,Ga naar voetnoot172 grijnst Jean Cocteau. Het is een daad om het publiek het Heden te doen accepteren. Moeilijk, doch edel. |
|