Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 444]
| |
U.S.O.-concert - Berthe Seroen
| |
[pagina 445]
| |
geraffineerdste intonaties, zij verrukte door de ongelooflijke perfectie van haar deel. Doch in het orkest geschiedden te veel ternauwernoodheden waarover ik thans verder niet wil uitweiden - hoe het zij: onze eindstemming werd niet het enthousiasme, het werd zelfs geen voldaanheid. Ravels muziek is, meer dan die der andere nieuwe Fransen, meer dan die van Debussy, of Florent Schmitt, Milhaud, Roussel of Ropartz, een muziek voor de oren. Meer een muziek voor de oren dan voor het hart of voor het verstand. En dus moet ze absoluut volmaakt gespeeld worden. Een symfonie van Bruckner, muziek voor het hart alleen, verdraagt wel een paar vlekjes; een fuga van Reger, muziek voor de hersenen in de eerste plaats, kunt ge wel een paar metronoomgraden te snel of te langzaam spelen desnoods (liefst wat sneller...), Ravel niet. Johann Strauss ook niet. ‘Das wichtigste in dieser Musik steht in den Noten’, zou men mogen schrijven, een bekend citaat van Mahler variërend...Ga naar voetnoot162 Mevrouw Seroen zong nog Chaussons Le temps des lilas en twee als altijd wat fragmentarische liederen van Brucken Fock. De orkestwerken van de avond waren Berlioz' King Lear-ouverture, Bizets eerste Arlésienne-suite en Nuages en Fêtes van Debussy. Nieuws over die reproducties te schrijven is helaas onmogelijk en ouds erover te noteren lijkt mij thans overbodig - het wordt zo monotoon. |
|