Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdKamermuziekavond - Kathleen Parlow
| |
[pagina 412]
| |
Het lijkt mij dus niet stijlvol om een adagio van een vioolconcert van Mozart te polychromeren met een overvloed van dynamische tekens; geen acht zestienden te spelen zonder een crescendo of decrescendo; geen groep van vier achtsten te fluisteren zonder daarbij te zinspelen op een smachtend of schertsend gebaar dat altijd van de opera, nooit van de symfonische muziek is. Het is nooit groot om in de werken der genieën ‘hinein-zu-interpretieren’. Het is uiterlijk. Te registreren valt van Kathleen Parlows laatste concert op het ogenblik slechts: dat het één dier vioolavonden werd, waarop de persoon der soliste hoofdzaak was. Dat men een concert van Mozart, van Glazoenov speelde, pauzeerde, en naar huis ging met een paar stukjes van Suk, Brahms, Chopin en Wieniawski. Misschien was er nog wel een extraatje ook. Schnitzler accompagneerde, vaardig als altijd. De zaal was plezierig gevuld en miss Parlow kon veel enthousiasme inoogsten, als altijd. Slechts de vraag wat alle deze noten en alle deze gevoelens beduidden voor onze harten, fungeerde als diabolus in musica. In Musica?? Het liedeken van Heer Halewijn heeft Kathleen Parlow nog altijd niet leren zingen...Ga naar voetnoot93 |
|