Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdOpera - Faust van GounodGa naar voetnoot20
| |
[pagina 375]
| |
I, waarin Faust zijn toekomstige avonturen voorziet, waren precies even goedkoop als de doorschijnende achterwand van Fausts studeerkamer, waarlangs de blauw-enblonde Gretchen placht te spanceren.Ga naar voetnoot22 De changeantzijde van Mefisto's toilet had alleen de kwaliteit van vermoedelijke nieuwheid vóór op het rode jasje van eertijds. De Nationale Opera had de onkosten kunnen sparen; het publiek immers tijgt Faust-waarts, gelijk het op 31 augustus naar het vuurwerk en op Palmzondag naar De Bilt trekt.Ga naar voetnoot23 Ik gun Gounod ook deze postume roem gaarne. Er staan briljante bladzijden in de Faust-partituur en de schouwburgbezoekers, die om diverse redenen nu eenmaal verzot zijn op de belangrijke dosis theatereffect, krijgen onbewust in elke voorstelling ten minste drie minuten muziek te horen die volop schoon is. Ja, het zou mij om de bladzijden uit het eerste bedrijf (Valse), om twee, drie onderdelen uit het Divertissement kunnen spijten, wanneer ik het werk eenmaal in de vergetelheid wist. De uitvoering van gisteravond geeft geen aanleiding tot gedetailleerde kritiek. Van Schaik, in de titelrol, was wat mat; Dirks, als Mefistofeles, kon de moeite nemen om eens ergens af te kijken hoe men een mandoline vasthoudt. De rechterhand wordt door de meeste mandolinisten gebruikt om te spelen en niet om het instrument van onderen, als een zuigeling, vast te houden. Wanneer men een rekwisiet op het toneel brengt, moet men zijn acteurs ook leren hoe ermee om te gaan. De Margaretha van Magda Litef was beschaafder dan vele van haar voorgangsters, doch wat te gereserveerd. Doch mejuffrouw Litef is waarschijnlijk niet van zins om haar stem in één seizoen te bederven en daarmee heeft zij gelijk. Het ballet wordt telkenjare ongedifferentieerder en onexpressiever. Het essentiële verschil tussen deze levende plastiek en het oude pirouetterende ballet ontgaat mij. Want alles wat de profetessen der moderne kunstdans beloofd en gefantaseerd hebben, met en zonder kennis van de antieken, met en zonder inzicht in de expressieve waarde der (vrouwelijke) Beweging, wordt tenslotte verwerkelijkt door een paar series onbeduidende arm- en beenbewegingen (met of zonder contact met de muziek - meestal zonder), door een groepeer‘kunst’ die geïnspireerd schijnt op het behangselpapierpatroon.Ga naar voetnoot24 In een grand opéra is, hoe men het ook beschouwen en ‘moderniseren’ wil, slechts het conventionele ballet op haar plaats. En wat de ‘moderne’ danskunst betreft: het ware te wensen dat alle danseressen Van Looys Tango kenden.Ga naar voetnoot25 Men zou minder dilettantisme zien, denk ik, en in ieder geval minder halfheid van gevoel.Ga naar voetnoot26 |
|