Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdLiederenmatinee - Susan MetcalfeGa naar voetnoot8
| |
[pagina 367]
| |
groot genomen gaan worden. Maar een zangeres - en nog wel iemand van Susan Metcalfes reputatie - en van haar artisticiteit - het is ongelooflijk. Enfin, zij heeft haar normaal-a slechts te kiezen en we kunnen Schnitzler dus geen ander advies geven dan: begeleid haar op een te laag gestemde vleugel. Al te rein behoeft deze vleugel óók al niet gestemd te zijn, want met vele intonaties neemt mevrouw Casals het ook niet zeer nauw. En toch hebben wij een groot kunstenares gehoord, zondagmiddag. Haar belcanto is van een ongerepte schoonheid, veel op zichzelf gehoorde tonen van het middenregister klinken mals en verrukkelijk. Doch de herinnering aan deze liederenmatinee is rommelig en stijlloos, als haar programma. Het is ongevoelig om een oud-Frans liedje van een onbekend auteur, gracieus en glimlachend als de eeuw waarin het ontstond, te vermoorden door daar Beethovens Neue Liebe, neues Leben - tautologie waaraan de wijze Goethe allerminst schuld hadGa naar voetnoot9 - achteraan te zingen. Het is vrij algemeen bekend dat Beethoven een minder dan middelmatig vocaal-componist was, en het gezongen lied bewijst dit eens te meer. Het is ook, op zijn minst, tamelijk overbodig om liederen van de volmaakt onbeduidende Emanuel MoórGa naar voetnoot10 te importeren en het is onvergeeflijk om, vlak daarna, Debussy's Fantoches als slotnummer te kiezen. Zij zong bovendien dit lied veel te binnensmonds, te romantisch, te gehaast, te weinig nerveus vooral, om daarmee meer te kunnen oogsten dan een gemakkelijk en goedkoop succes voor haar zangkunst, wat erg weinig is. De belofte die haar reproductie van de eerste aria (uit Glucks Iphigénie) gaf, heeft mevrouw Casals met haar hele programma niet kunnen vervullen. Maar ook slechts een nog universeler talent dan zij zou met een zo bont programma zonder illusieverstorende depressies kunnen werken. Ik vermoed echter dat een universeel talent ook de zelfbeperking zal kennen. Groot leek Susan Metcalfe mij slechts in sommige oud-Italiaanse aria's. |
|