Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdTivoli-concert
| |
[pagina 335]
| |
is de inventie die elke onbezoldigde dorpsorganist vertoont: ‘het slot van het naspel een beetje langzamer’. Voor des dirigenten andere retouche voel ik nog iets minder. Die zware akkoorden ∪ -; ∪ - heeft Schubert zó genoteerd dat de tweede tel het accent krijgt. Hieruit volgt, en bovendien uit de stip boven het eerste akkoord, dat dit eerste akkoord losgelaten, kort moet gespeeld worden. Maar men mag daaruit nog niet afleiden dat dit eerste akkoord de waarde van een zestiende (met drie zestienden rust) zou krijgen. Schuberts goddelijke ritme op deze plaats ter wille van een inval van een dirigent te profaneren tot een hippig café-chantant-ritme is voor mijn gevoel een betreurenswaardige stijlloosheid, een vergrijp tegen de geest der klassieke Muziek. En dus onvergeeflijk. Mendelssohns beminnelijke, Ossiaanse Hebriden-ouvertureGa naar voetnoot279 begon plusminus de helft te langzaam, verderop was het tempo beter. Zó langzaam wiegt, rimpelt geen water; stroop, of dikke olie misschien. Maar het slot van de ouverture was frisser, daar kwam ook atmosfeer. Ik wilde dat men de hele avond in dit gemiddelde had gemusiceerd. |
|