Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdCyclusconcert
| |
[pagina 327]
| |
of minder dan het veld van een ononderbroken toernooi tussen beider disposities. En gisteravond kwam mij onwillekeurig die predikatie van de oude Leopold Mozart (vader van de grote Wolfgang) in de zin, die over het begeleiden zegt: ‘Ein geschickter Accompagnist muss also einen Conzertisten beurteilen können. Einem rechtschaffenen Virtuosen darf er gewiss nicht nachgeben; denn er würde ihm sonst sein Tempo rubato verderben. Was aber das “gestohlene Tempo” (Tempo rubato) ist, kann mehr gezeigt als beschrieben werden.’Ga naar voetnoot263 Inderdaad. ‘Kann mehr gezeigt als beschrieben werden’. Maar zo gaat het met alle muzikale zaken. Haydns Symfonie in cGa naar voetnoot264 speelde men beter dan onlangs op het Stadsconcert de Symfonie in D (de zogenaamde nr. 86). Het werk is ook ontroerender. Ik ken weinig menuetto's van Haydn die zo innig, zo gracieus zijn als dit middenstuk, met de solovioloncello (die Ferree zeer fraai speelde). En ook de weergave van Dresdens Variaties was beter, zekerder dan de eerste keer. Het is toch een sterk werk, dat stuk van Dresden. Niet slechts technisch, al is de contrapuntische kunst die eraan besteed is niet gering - maar de variaties hangen buitengemeen goed in evenwicht, er is stuwing en bezinning in. |
|