Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdTivoli-concert
| |
[pagina 324]
| |
werk op een der volgende concerten had gespeeld? Het zou tenminste beter geklopt hebben, stel ik mij voor. Waarom niet op het laatste concert, bij wijze van afscheid aan de Tivoli-leden? Dan lag er meteen wat meer tijd tussen het Mahler-spelen van het Concertgebouworkest en dat van het U.S.O. Een punt overigens waarvan ik de importantie minder voel dan de opsteller van de laatste concertaankondiging.Ga naar voetnoot257 Wat kan het schelen dat Mengelberg verleden week de Vierde speelde - niemand gaat vergelijken. Men vergelijkt de geniale dirigent Mengelberg niet met Van Gilse en men vergelijkt niet het Mahler-spel van het Concertgebouworkest, getraind gedurende lange jaren op deze muziek (en hoe getraind!) met de op zichzelf kranige prestatie van ons orkest, dat te hooi en te gras de Eerste, Vierde en Vijfde, één of twee keer, onder Wagenaar, de Tweede en Derde speelde. Het is ook volstrekt geen geringer daad om klassiek werk, Beethoven of Mozart, of Berlioz, of Haydn, volmaakt te spelen dan Mahler, Debussy of Schönberg! |
|