Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 300]
| |
Kerkconcert - Opera
| |
[pagina 301]
| |
van de koren in de coulissen waren, als altijd, ernaast; de aankleding der edele zangers was wat potsierlijk, een der pelgrims scheen gewetensbezwaren te hebben om de schelphoed af te zetten voor het beeldje van Onze-Lieve-Vrouwe. Het dirigeren van Albert van Raalte roept geen bedenkingen op, hij speelt Wagner zeer aanvaardbaar en met zijn opvatting van het Voorspel, schoon wat schetsmatig, ben ik het zonder voorbehoud eens. De strijkers, het koper musiceerden goed, het hout stemde slecht. De Schouwburg was uitverkocht. Ziehier het zakelijke verslag van wat het schouwburgbezoek tussen half acht en half negen uw muziekcriticus opleverde. Men verwachte ditmaal geen divagaties over Wagner, over de betrekkelijke superioriteit zijner oudste opera's (men weet het: Tannhäuser was lang 's meesters liefste werk). Ten slotte: het bacchanale in de Venusberg leek én wat de compositie der figurenkluwens, én wat de kostuums met één (onfraaie!) uitzondering, én wat de gelopen, gesprongen en slechts aangeduide ritmen betreft, te veel op het divertissement uit Gounods Faust (Walpurgisnacht), dan dat ik het afzonderlijk zou mogen bespreken. Er schijnt een categorie mensen te bestaan die geen onderscheid voelen, tenminste niet voelbaar weten te maken, tussen een petillante, Franse balletmuziek en een zwoele, onderaardse, bacchanale van Wagner, met zeer uitgesproken tendensen. Dat er zulke mensen bestaan is niet erg, maar men moest ze geen balletten laten componeren. |
|