Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdTivoli-concert
| |
[pagina 299]
| |
Allerlei zwevingen, onvastheden zouden zich dan vanzelf opheffen en het kan ook het orkestensemble slechts ten goede komen. Mevrouw Dora Zweers-de Louw zong deze laatste werken met toewijding. Het eerste ligt buitengewoon hoog; alles klonk dus niet even vrij en gemakkelijk. Sommige vocalen en consonanten leden er klaarblijkelijk wel wat onder. Doch zij behaalde een groot succes, evenals met Mozarts aria, waarin Drukker de soloviool speelde. Het concert begon met Mozarts Symfonie zonder menuet,Ga naar voetnoot201 die zeer punctueel, doch stellig te ongedifferentieerd, te mat werd gespeeld. De zaal ten slotte was weer veel te leeg. Men had toch voor een werk als dat van Dresden, die een persoonlijkheid is en van wie men slechts uiterst zelden iets te horen krijgt buiten Amsterdam, meer belangstelling moeten tonen. En de exodus vóór Wagenaars Feeks, tien minuten voor tienen, was bepaald ontstellend. Wanneer er tien minuten voor tienen veertig mensen de zaal uitwandelen onder noodzakelijk geschuifel en gestommel, dan gaat men zich zuchtend afvragen of dit nu de manier is om meester Wagenaar te eren in zijn geboorteplaats... |
|