Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdMengelberg-concert
| |
[pagina 296]
| |
getoond heeft zijn magistrale vertolkingen hoog te schatten, geen wrok koestert, vervulle hij deze wens. Amsterdam krijgt zijn Mahlerfeest; dat hij zijn geboorteplaats ten minste één uitvoering schenke van 's meesters laatste werk, het werk dat ik tegelijkertijd als het hoogtepunt der oudere, klassieke, en de bodem der modernste muziek beschouw.
Vóór de pauze speelde men een symfonische suite Shéhérazade van de oude Russische voorman Rimski-Korsakov. Én wat de omvang én wat de inhoud betreft, kon het werk evengoed een cyclische symfonie heten als bescheidenlijk: suite. Het vertoont alle prettige kwaliteiten der gaafste Russische muziek: ongedwongenheid, voortreffelijke instrumentatie, heldere thematiek, onschoolse harmoniek. Het is misschien wat lang, doch boeien, het allereerste vereiste, blijft het steeds. Er staan tal van kostelijke details in; zo is bijvoorbeeld het slagwerk voorbeeldig behandeld. En de soloviool, welke Zimmermann als altijd ongelooflijk schoon speelde, is een waarlijk meesterlijk detail. Vooral de gans vertederd-koesterende glissandi uit de ConclusionGa naar voetnoot197 zijn ontroerend. Zo zou ik meer fragmenten kunnen noemen: de polyritmieken uit de Finale, het barcarolleachtige begin van het derde deel, de climaxen uit II, die fataliteitsassociaties oproepen als sommige novellen van Korolenko.Ga naar voetnoot198 Het is met dit werk als met de Russische literatuur: het is lang, zeer, zeer breedsprakig en toch kan men geen detail missen, geen coupure van betekenis maken. Het is, alles in alles, juist zoals het wezen moet. Ook de reproductie van dit werk was een openbaring; er waren doorvoeringen van een waarlijk barbaarse schoonheid. |
|