Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdKamermuziekavond Tivoli - Eerste Schäfer-concert
| |
[pagina 264]
| |
meesters Couperin en Rameau, hij speelde nog eens meesterlijke en schaterende sonata van Scarlatti de jongere, en een voortreffelijk door hemzelf bewerkte sonate van Paradisi. Na de pauze volgden Händel, met een zijner verrukkelijkste pianofantasieën, het prachtige en ontroerende sonatetje in D-majeur van de altijd beminnelijke Haydn, en dit wonderbaarlijke concert eindigde met de sublieme Variaties van Mozart (de Variaties op een Menuetto van Duport). De samenstelling van het programma was een voorbeeld van artistiek inzicht en pieus overleg. Dit was een waarachtige herleving der oude muziekGa naar voetnoot135 (men weet het dat Schäfer op zijn volgende concert de romantische school zal doen herleven en op zijn derde avond louter moderne werken zal spelen). Deze oude muziek, ze leeft nog. Johann Christoph Bach, Scarlatti, ze resoneren nog in onze ziel. Mits ge hun muziek niet gebruikt om met oude gravicembali (waarvoor ze historisch werden geschreven, inderdaad) te experimenteren, doch slechts om de ziel der scheppers te laten spreken. En dat lukt nu eenmaal beter met een goede vleugel dan met een aftandse clavecin. Ketterij? Ik denk niet dat Rameau of Paradisi anders gewenst zouden hebben, wanneer ze hadden kunnen vermoeden dat de sonates, die ze omstreeks 1740 noteerden, in 1920 nog zouden vermogen te ontroeren. Het is niet alleen de zeldzaam fascinerende macht van Schäfers kunstenaarswezen die zijn concert tot een genot maakte. Zuiver pianistisch was het een openbaring. Alles klinkt zinrijk, geen noot, geen accent, geen pedalisatie, geen rubato was overbodig. Het was het volmaaktste, gaafste pianospel dat ik in lang hoorde en het was bovendien een der meest volkomen artistieke prestaties die ik in zeer lang te genieten en te bespreken kreeg. Het was meesterlijk, in één woord. |
|