Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdTer inleidingGa naar voetnoot93
| |
[pagina 245]
| |
par les mots: superius, contratenor, tenor, bassus et parfois quinta pars. Elles n'en sont pas moins instrumentales et s'exécutaient par les familles de violes, de bois, et cetera, ou encore par le mélange des instruments dont on pouvait disposer.’ En nog nader haalt Expert uit het beroemde standaardwerk van Thoinot Arbeau L'orchésographie het volgende aan: ‘On les peult jouer avec violons, espinettes, fluttes traverses et à neuf trous, haulbois et toutes sortes d'instruments, voire chanter avec les voix.’ Thoinot Arbeau (pseudoniemGa naar voetnoot94 van Jean Tabourot) was de samensteller van het eerste boek over de danskunst: L'orchésographie getiteld (1589). Hierin waren onder andere de verschillende passen en evoluties aangegeven door bepaalde conventionele tekens, een soort tabulatuur. Het zijn hoofdzakelijk de pavanes, passemezzi en branles (brandi) die daarin behandeld worden. Bij de grote Parijse muziekuitgever Attaignans kwamen ontelbare van zulke gezongen of gespeelde danceries uit. Van twee der meest bekende componisten worden door het oude-instrumenten-ensemble hedenavond enkele dezer dansen gespeeld. Het zijn: Claude Gervaise, violist in de kapel van Frans I, en Estienne du Tertre, componist van vele Franse chansons. Van de eerste horen wij een pavane, gaillarde en een paar branles. Van Du Tertre twee Schotse branles. De pavane is een dans van Italiaanse oorsprong (Padua) in tweedelige beweging en van ernstig karakter. Zij vormt een hoofdbestanddeel der vocale en instrumentale dansliteratuur der zestiende eeuw. Meest werd zij samengesteld met, gevolgd door, de gaillarde, een snelle na- of springdans in driekwarts. In Italië werd dit de saltarello. De branle was een matig bewogen reidans, meest met gezang en refrein na de strofen. Henry Expert noteert de bransle gay en de bransle d'Escosse: driedelig; de bransle de Bourgogne: tweedelig.
Behalve in dit ensemble zullen wij de oude instrumenten nog in andere tijdovereenkomstige combinaties horen. De quinton, viola da gamba en de viola da braccio, ondersteund door het noodzakelijk harmonie aanvullend clavecin, zullen zich verenigen in een hoogst eigenaardig werk van de grote Couperin, getiteld: Le Parnasse, ou l'apothéose de Corelli. Deze ‘Grande Sonade en Trio’ komt voor in het einde van het boek Les Goûts réunis. Belangwekkend is het van de Préface kennis te nemen, waar het onder andere heet: Le goût Italien et le goût François, ont partagé depuis longtems (en France) la République de la Musique; à mon égard, j'ay toûjours estimé les choses qui le méritoient, sans acception [sic] d'auteurs, ny de nation; et les premières Sonades Italiènes qui parurent à Paris il | |
[pagina 246]
| |
y a plus de trente années, et qui m'encouragèrent à en composer ensuite, ne firent aucun tort dans mon esprit, ny aux ouvrages de Monsieur de Lulli, ny à ceux de mes ancêtres, qui seront toûjours plus admirables qu'imitables. Ainsi par un droit que me donne ma neutralité, je vogue toûjours sous les heureux auspices qui m'ont guidé jusqu'à présent. Gracieuzer verontschuldiging voor de ‘légère étincelle d'amour propre’ dat een auteur iets moois aan de wereld geeft, bestaat er wel niet. Alzo bracht Couperin le grand, die het hoogtepunt van de oud-Franse klaviermuziek is, hulde aan zijn grote renaissance-tijdgenoot Corelli, de afgod van het muzikale Rome, de hartstochtelijke schilderijenliefhebber, die naast Raffael begraven ligt. Ook deze ‘Sonade-en-Trio’ is een zuiver, gracieus en teder kind van de Grieks-Latijnse renaissance. A. de W(al), wiens Inleiding voor het eerste concert van het hedenavond optredende ensemble ik hierboven voor een goed deel overnam,Ga naar voetnoot95 besluit met een citaat van Jean-Aubry, dat ik mijn lezers niet wil onthouden. Couperin, c'est toute la grâce aimable et parisienne, c'est tout l'esprit sociable, c'est le goût des danses, des sociétés, des soupers fins, des jeux et des liaisons où l'amour a moins d'importance que le plaisir et que l'attrait que l'on découvre à deviser galamment à leur propos. Couperin c'est l'esprit du pittoresque.Ga naar voetnoot96 |
|