Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdKamermuziekavond - Tivoli
| |
[pagina 235]
| |
Hoe dit nu zij, opus 59.1 laat nooit na een diepe indruk te maken. Ook gisteravond niet. De reproductie door het Zimmermann-kwartetGa naar voetnoot78 was een genot, van de eerste noot tot de laatste. Ik persoonlijk voel het tempo van het laatste deel gedecideerd rustiger - doch het laat zich over een zo subtiel onderscheid slechts onvruchtbaar redeneren! De heren speelden nog een kwartet van de leider, van de bewonderenswaardige Zimmermann, en het is goed dat wij dit werk in Utrecht hebben gehoord. Het kwartet is gracelijk en buitengemeen beminnelijk - ‘het glimlacht tot uw hart’ om met Shakespeare te spreken.Ga naar voetnoot79 Zimmermann noteert zijn muziek zonder de vaak tot impotentie veroordelende, al te felle zelfkritiek. Hij is niet, gelijk zovelen, bang voor ‘aanleuningen’. En zijn instinct wijst hem, als altijd, de rechte weg. Het is enthousiast, spontaan, beurtelings speels en verdroomd - het weerspiegelt de ziel van de schepper zeer klaar. Het concert begon met het reeds een paar jaar oudere strijkkwartet van mijzelf. Ik kan slechts zeggen dat het gezelschap dit gespeeld heeft, alsof het voor hen geschreven was. Alles klonk als een improvisatie, alle voortreffelijke rubato's waren het resultaat van een door en door begrijpen van alle bedoelingen. Anderen mogen Zimmermann huldigen voor deze prestatie, ik kan er hem en zijn partners slechts voor danken! |
|