Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdConcert Nora van den Tempel
| |
[pagina 212]
| |
Van den Tempel zingt ‘rétour’, met een accent aigu, zingt ‘chiel’ in plaats van ciel, ‘chour’ voor jour. Dit alles betreft overigens slechts technische zaken, die altijd, onder goede leiding, te corrigeren zouden zijn. Erger zijn sommige manifeste onmuzikaliteiten. In mijn programma vind ik veertien kruisjes staan bij veertien plaatsen waar zij te laag intoneerde - wat rijkelijk veel is. De beide liederen van Brahms joeg zij, eveneens het slot van D'une prison. De liederen van Sinding, Hugo Wolfs Über Nacht, waren kras onritmisch; de aria van Saint-Saëns zette zij plusminus de helft te langzaam in. Het spijt mij dat mijn oordeel ongunstig moet uitvallen; het is prettiger om te appreciëren dan om aanmerkingen te maken. Doch dit hier valt niet goed te praten. Het is absoluut onrijp als concertzang. Ik geloof gaarne dat een Overijsselsch Dagblad van ‘een mooie volle stem’ spreekt (welke zanger vertelt toch eens wat een ‘volle’ stem is??), maar in een grote stad moeten wij nu eenmaal andere eisen stellen en deze reclame had men beter achterwege gelaten. Ik moet mevrouw Van den Tempel in overweging geven zich nog een paar jaren in de oostelijke provinciën te occuperen met solozingen in oratoria en dergelijke. Wanneer zij dan onderhand ijverig muziek studeert - vooral niet alleen zangtechnische dingen s.v.p. - wanneer zij erin slaagt op de hoogte te geraken van de huidige stand der Muziek - wanneer al deze zaken haar de moeite waard zijn, wat ik niet zeker weet - ik geloof, zij zou na enige tijd met een ander, beter repertoire komen en scherper pijlen op haar boog hebben. Dan zou zij recht hebben op de belangstelling van het publiek. Nu niet. De heer Christiaan Wijsman accompagneerde. Een beetje ouderwets, maar muzikaal en degelijk. |
|