Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdJoseph Pembaur
| |
[pagina 207]
| |
enkele muzikale reden van bestaan. Het is rederijkerij; alles wordt negentienmaal beweerd en dan nog vijf keer en wanneer we menen dat er amen gezegd is, zijn we nog niet halfweg. En wanneer het uit is en Pembaur komt uit de hemelse zaligheden, die alleen voor hem in deze muzieken opgesloten liggen, terug op aarde, dan vindt hij zijn auditorium murw gespeeld door zo veel grote en edele bedoelingen, doodaf van het nuttigen van zo hardgebakken ‘tranenbrood’,Ga naar voetnoot25 snakkende naar tien seconden muziek die schoon is om haarszelfs wille. Toch komt Pembaur een volgende keer weer met Liszt, en daarna opnieuw. Hij speelt Liszt met devotie, of gelijk hij zelf zegt: ‘mit Liebesweihe’. En daarom kan hij het doen. Pembaur is waarlijk virtuoos gelijk hij dat opvat: ‘Erzieher (zur Poesie)’. Men mag bedenkingen tegen deze opvatting van het kunstenaarschap hebben, het is in ieder geval een houding. De pianist Pembaur kan alles. Uit een pianotechnisch oogpunt beschouwd viel er slechts te bewonderen - hij is een der grootste meesters van het klavier. En wanneer zijn naam niet, gelijk die van Liszt, voor het nageslacht bewaard blijft (want de nagedachtenis van Liszt is niet die aan een componist, doch aan een allesveroverend pianist!), zal dit slechts aan zijn onbegrijpbare voorkeuren voor tweederangs muziek liggen. |
|