Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 198]
| |
Judith Bokor
| |
[pagina 199]
| |
Ik zal haar lange kritische ontledingen besparen. Sommige abrupties in Saint-Saëns leken mij wat onoverdacht - de psychische inzinkingen in de FinaleGa naar voetnoot5 van hetzelfde concert hadden waarschijnlijk fysieke oorzaken, vermoeidheid. De afzonderlijke, loslopende lijntjes in het (mij onbekende) menuetje van ValensinGa naar voetnoot6 - wat een exquis bonbonnetje, nietwaar? - werden niet steeds even strak getrokken en dus begon de praline een klein beetje te smelten. Maar dit is vrijwel alles wat ik wil opmerken. Daar zijn nog opinies van haar die ik niet deel, met name in Saint-Saëns en Tsjaikovski. Doch het kan de lezer slechts matig interesseren of ik mij een of ander tempo vier metronoomgraden sneller of langzamer denk, of ik de dynamische expressie van een cantilene anders voel. Dit te signaleren ware muggenzifterij. En er blijft dus alleen mijn ontevredenheid betreffende het gehalte van haar programma over. Doch zij leze hieruit vooral waardering van haar kwaliteiten. Ik zou er niet aan denken op de programma's van een Pártosje of een Nyiregyházytje soortgelijke aanmerkingen te maken. Dat is me niet de moeite waard. Maar Judith Bokor is iemand; haar verrukkelijke techniek kan niet beter verlangen dan zich in dienst te stellen van de lichtende meesterwerken. Haar kostbare toon tovert u onvermoede zaligheden voor; haar zeldzaam temperament is een verkwikking en een verlustiging voor de ziel. Ik geloof, dit hier is voldoende. Ik verwacht dat mevrouw Bokor een vaste gast onzer podiums zal blijven; dat zij een gaarne geziene gast wordt, betwijfel ik geen seconde. Maar ik bid haar om wat minder locus communis. Waarlijk, het concert van Saint-Saëns horen we vaak genoeg, en we twijfelen er nu geen ogenblik meer aan dat ze dit en het concert van Haydn en mijnentwege nog een stuk of zes andere heel mooi speelt. Laat ze dit bewaren voor haar orkestconcerten. En dat ze alle trucs, nodig voor Tsjaikovski, voor Popper beheerst, weten we nu ook. Nu wachten wij op Grote Kunst (met twee hoofdletters). Het zal mij een grote vreugde zijn een sonatenavond van haar bij te wonen. Al was het morgen aan de dag! |
|