Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdOrgelconcert
| |
[pagina 166]
| |
den in het geding. Maar ik weet niet waaraan ik de chronische onrustigheid van toon, van streek moet toeschrijven. Was het afleiding der concentratie, ‘Lampenfieber’? Het was bij het Bach-fragment wel het meest storend. Tot de beste eigenschappen van Hamakers' spel reken ik in de eerste plaats de goede kwaliteit zijner melodische lijnen, dan zijn vermogen om het metrum strak en toch soepel te houden. Voor een dilettant speelt de heer Hamakers waarlijk buitengewoon goed viool en het grootste compliment dat ik hem kan maken, is dat ik zijn dilettant zijn (dit betekent immers dat voor hem de muziek eerst op het tweede plan kan komen) nergens als hinderlijke, remmende factor heb ondervonden. De zang van Lini Visscher. Veel beter dan onlangs op het Cyclusconcert. (Dat ze daar Mahlers ongeveer moeilijkste lied, Um Mitternacht, zong, was wel een heel erge en een heel treurige vergissing!)Ga naar voetnoot255 Gisteravond waren haar positieve kwaliteiten veel duidelijker te erkennen. Zij lijkt mij gedisponeerder artieste, sensitiever mens dan de violist, doch ze mist zijn zelfvertrouwen en zijn zelfbeheersing. Haar zangtechniek heeft enkele fouten die op den duur fataal kunnen worden: instinctmatige vrees voor de registerovergangen - niet mooie vocaal- en consonantvormingen (Sei nur still! en Schlage von dir Klag' und Weinn, in plaats van Weinen - en slechte verzorging vooral der Franse uitgangen en toonloze sylben). Heel goed was de expressie der beide zangen van de oude [Johann] Wolfgang Franck - dit behoorde tot het beste van de avond. En - nietwaar? - eigenlijk is de expressie alles, heft ze alle tekortkomingen, alle ternauwernoodheden op! Iemand die ons vermag te ontroeren, al ware het met het primitiefste liedje dat ooit geschreven is, al ware het met het eerste kinderstukje uit Schumanns Jugendalbum, doet daarmee een grootser daad dan de feilloze, doch ‘objectieve’ voordracht van de moeilijkste en mooiste concertaria beduidt. En ik wenste wel dat alle zangeressen zich eens bezonnen op de schone bijbelse waarheid dat iemand die alle talen der wereld spreekt, doch de Liefde niet heeft, gelijk is aan een luidende bel!Ga naar voetnoot256 Het orgelspel van de heer Bos is reeds zo vaak geprezen, dat ik dit thans wel achterwege kan laten.Ga naar voetnoot257 Een iets diepere rust bij Mendelssohn - een iets grotere duidelijkheid in het fugato van Saint-Saëns' Zondvloed-voorspel hadden niet geschaad. |
|