Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdTivoli-concert
| |
[pagina 118]
| |
ik bepaald minder geslaagd, te weinig immaterieel en in de Finale waren wel enkele momenten van ruwheid. Na de pauze, de Vijfde symfonie van Dvořák,Ga naar voetnoot169 die men, geloof ik, eigenlijk niet meer dan eenmaal per seizoen moest horen. Het werk blijkt toch te conventioneel en ook: wat te weinig Dvořáak. Want deze meester, die in zijn kamermuziek ‘in een adem’ lange melodieën, bruisende feestelijkheden neerschrijft (‘Op de glibberige paden’, Charivarius),Ga naar voetnoot170 die bijna altijd geïnspireerd lijkt en steeds boeit, doet in deze symfonie wat onvrij aan, zelfs van tijd tot tijd wat cerebraal. Die tutti's in het eerste deel, het Wagneriaanse ‘gepauk en gebazuin’Ga naar voetnoot171 in het tweede - dit is niet de Dvořáak die ons lief is! Echt is hij in het Scherzo, waar soms enkele orgieën van ritmiek ontstaan, doch altijd nog veel minder meeslepend dan in het Kwintet bijvoorbeeld.Ga naar voetnoot172 De Finale lijkt mij stellig het zwakste, flodderig van conceptie en bepaald onaangenaam van kortademige thematiek. Ook de uitvoering van dit werk kan ik zonder terughouding prijzen. Het koper was (de hele avond trouwens!) niet bijzonder op dreef, wat traag, wat onzeker (de hoorns) en misschien wat ruw (de bazuinen). Maar het overige apparaat, strijkers en houtblazers, was zo goed als men dit maar wensen kan! |
|