een diep-aangrijpende indruk op mij gemaakt. Frederic Lamond is hierin onovertrefbaar - de welhaast verbijsterende sensatie die hij ons met deze sonate gisterenmiddag heeft geschonken, zal mij levenslang bij blijven.
Hetzelfde - of bijna hetzelfde - zou ik kunnen zeggen van zijn interpretatie der Sonate opus 27.2 - alleen: waar het over de (legendaire) Mondschein handelt, is Lamond minder emotionerend, minder geniaal zou ik bijna zeggen, dan in het uitgesproken tragische. Zo werd de Finale der Mondschein-sonate voor mijn gevoel het hoogtepunt en niet het verstilde Adagio of het feeërieke Scherzo. Geen reproductor - geen dirigent of instrumentalist - is er, geloof ik, ooit in geslaagd Beethovens kosmische betekenis juister en nadrukkelijker te accentueren.
Behalve Beethoven speelde Lamond ook nog de bekende Sonate in Bes van Chopin en ook dit was herhaaldelijk onovertrefbaar. Vooral (ook al weer!) de Finale was subliem, met haar doffe, lage passages, die opwervelen als stuivend zand - als zand dat door kille windvlagen wordt opgejaagd, dat ronddraaiend opstijgt en zich weer neerlegt, schijnbaar even doelloos als het leven zelf. Dit is voor mijn gevoel het hoogtepunt, het meest pijnigende deel der sonate, en Lamond reproduceerde dit, dunkt mij, ook het meest geïnspireerd. Het minst lukten waarschijnlijk de middenstukken der beide middendelen. Deze beide Trio's - van het Scherzo en van de Marcia funèbre - houden wel het minst verband met Lamonds persoonlijkheid. Andere, gevoeliger reproducties van deze stukjes, waarin het melodische element zo specifiek Chopin is, zouden het juiste reliëf mijns inziens nog meer treffen en dus meer emotioneren.
Lamond begon met César Francks Prélude, choral et fugue en ik heb nooit geweten dat deze klaviertitan in staat is om Francks devote kunst met zo serene, waarlijk celeste klanken na te dichten.
Na de pauze had de meester het zich met twee vuurwerken van Liszt gemakkelijk gemaakt. Liever had ik dit niet meer gehoord (in de Soirées de Vienne is met dat al Schuberts geniale geest niet helemaal zoek!).