Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdVierde Mengelberg-concert
| |
[pagina 88]
| |
Wat nu de uitvoering betreft: die was onovertrefbaar. Ik heb het orkest en Mengelberg nooit superieurder gehoord en ik kan zeggen dat alle factoren voor een fluïdieke gemeenschap met het kunstwerk gisteravond aanwezig waren. Er was atmosfeer in de zaal: nooit heeft het orkest volmaakter gespeeld, nooit vereenzelvigde Mengelberg zich meer met de kunstwerken, nooit is ons publiek Debussy nader geweest dan ditmaal. Het is jammer dat wij moeten erkennen dat er blijkbaar naïeve naturen zijn die het menen te moeten bejammeren dat zij deze schoonheden twee malen achtereen kunnen genieten!Ga naar voetnoot130 Beide uitingen: die van het Concertgebouworkest en van het U.S.O. staan geheel en al op zichzelf - dat men er bezwaar tegen maakt een of andere kunstuiting van twee verschillende dirigenten en orkesten na elkander te horen, is niet alleen een vrij hinderlijk symptoom van misplaatst lokaal chauvinisme - het is een uiting van het meest onvergeeflijk bekrompen provincialisme. De Kunst, de eeuwige Muziek bemoeit zich niet met particuliere belangetjes of persoonlijke parti-pris. Ik voor mij ben er bijvoorbeeld zeer blij om dat Willem Andriessen, naar men mij zei, binnenkort in Tivoli Francks Variations symphoniques weer zal spelen, dezelfde Variations die Jan Wagenaar daar verleden week uitvoerde. Gaat iemand nu de reproductie van een beroemd, gerijpt kunstenaar vergelijken met de weergave van een uiterst talentvol debutant? Immers nee! Ik zal noch Jan Wagenaar, noch Andriessen de onbillijkheid aandoen van hen met elkaar te vergelijken! En men kan ditzelfde ook verwachten ten aanzien van twee fundamenteel verschillende reproducties van Debussy's meesterwerk. Zij die dit deden, zouden zich onsterfelijk belachelijk maken! Na de pauze: Mahler, Eerste symfonie. Dit meesterwerk is, zoals men waarschijnlijk weet, geen jeugdwerk, evenmin als de Eerste van Brahms bijvoorbeeld. Mahler schreef haar in 1888, dus op 28-jarige leeftijd. De symfonie heeft bijna geheel en al het accent der Lieder eines fahrenden Gesellen, die plusminus vijf jaren vroeger ontstaan zijn. Deze verwantschap is niet slechts thematisch (hoofdthema van I is het Ging heut' Morgen übers' Feld, het triothema van III het ‘Auf der Strasse stand ein Lindenbaum’ - harmonische en ritmische analogieën vindt men op bijna iedere bladzijde der partituur!), de verwantschap betreft vooral de poëtische stemming. Sommigen zijn geneigd om deze Eerste op te vatten als de definitieve zelfbevrijding van de obsessie waarvan Mahler zich reeds eens (in de Fahrende Gesellen) heeft pogen los te maken en iemand, ik meen een zijner biografen, spreekt in dit verband zelfs van ‘ein irres Wandern von der Liebe hinweg’.Ga naar voetnoot131 Het is hier niet de plaats om de gegrondheid van deze gedachte en de (eventuele) invloed ervan op het karakter der symfonie na te gaan. Later misschien! Laat ons hopen dat het Concertgebouworkest in het volgende seizoen dit werk nogmaals met ons doorleeft. | |
[pagina 89]
| |
Over de uitvoering weer niets dan lof. Mengelberg speelt deze symfonie als geen ander en ik zou, de reproductie herdenkende, iedere kunstenaar afzonderlijk moeten prijzen; voorwaar een al te zware opgave! Doch laat mij een uitzondering maken: ditmaal voor de heer Blazer, de voortreffelijke solocontrabassist. Men zal misschien het instrument, dat het canonische begin van het derde deel inzet, niet herkend hebben, zoals het mij voor een paar jaren ook ging, toen ik deze Eerste volkomen onvoorbereid hoorde. Dit begin (‘Frère Jacques’) is, zo eenvoudig, zo doodsimpel als het ook lijkt, ongelooflijk gevaarlijk en ik ken een orkest waar de dirigent deze plaats door de violoncellen liet spelen (voor hen is het doodeenvoudig), omdat de solobassist het niet ‘aankon’! En zó was alles: verbijsterend volmaakt en artistiek. En boven alles en allen: Mengelberg, die deze avond voor ons tot de onvergetelijke gebeurtenis van het seizoen gemaakt heeft. |
|