Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdUtrechtsche MuziekvereenigingGa naar voetnoot100
| |
[pagina 66]
| |
kerkse omgeving! Vanwaar dit verschijnsel? Het was toen evenmin als nu de eerste of de tiende maal dat ik kennismaakte met deze kunstuiting. De uitvoering van nu leek mij evenmin geslaagder dan destijds en ik had mij toen minstens even geconcentreerd op het werk ingesteld als nu. Moet men het aan de neutralere atmosfeer toeschrijven, die het werk een mogelijk zuiverder reliëf gaf dan de niet-katholieke Franse kerk? Ik weet het niet. Hoewel ik mij voor de diepste betekenis dezer composities nog altijd enigszins outreren moet, zijn mij Palestrina's, Da Vittoria's emoties toch gisteravond duidelijker geweest dan ooit te voren. Het timbre van Winnubsts koor is zonder twijfel buitengewoon fraai. De absolute zuiverheid van klank liet ook gisteravond nog wel iets te wensen over, de koorklank vertoonde een enkele maal neiging om ‘in te zakken’. Ik bedoel dit zo: bij een enkele stijgende passage namen de sopranen de intervallen wat te klein, deze melodie werd dus te laag. De mannenstemmen (tenoren vooral) zongen de ‘parallelle’ of ‘zijdelingse’ figuratiën óf zuiver, óf iets te hoog. Het resultaat was dan natuurlijk een kleine, ogenblikkelijke detonatie. Dit nu lijkt een zeer hinderlijke tekortkoming - inderdaad was dit het geval niet. De afwijking was op de bewuste gevaarlijke momenten (bijvoorbeeld in Palestrina's Canite tuba in Sion) zo miniem, dat ik haar voor mijn geweten niet eens behoefde te signaleren! Maar misschien dat de heer Winnubst mede naar aanleiding dezer kleine opmerking zijn mooie koor tot nog groter klankschoonheid en zuiverheid weet op te voeren. De heer Eduard Ferree speelde een sonate van Corelli en een van Beethoven, en ik kan zijn prestaties zonder voorbehoud prijzen. Zijn Corelli-reproductie was buitengewoon stijlvol - de eerste maten van het tweede deeltje der Allemande bijvoorbeeld speelde hij uitermate fraai: de Gigue was voor mijn gevoel misschien wat erg rustig. Ook van Beethovens prachtige grote sonate gaf hij een voortreffelijke vertolking - hierin waren voor mij de schoonste momenten van de hele avond. Professor O...Ga naar voetnoot102 was hem een uitnemend begeleider en van tijd tot tijd verhief beider spel zich tot een waarlijk ensemble (het Scherzo). Men weet het: onder ensemble verstaat men gewoonlijk iets heel singuliers, twee op een tournee samenspelende kunstenaars vormen het als regel niet. Men denke aan Stefi Geyer en Joseph Pembaur!Ga naar voetnoot103 |
|