Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdNederlandsche Opera - LohengrinGa naar voetnoot63
| |
[pagina 40]
| |
Het mooiste van alles is, ieder zal dit met mij eens zijn, het Voorspel. Na dit werkelijk schone, zij het dan ook lang niet steeds onaanvechtbare muziekstuk, zou men de hele volgende opera gevoeglijk kunnen missen. Het symbolische gebeuren wordt daar in klanken veel absoluter en beknopter duidelijk gemaakt dan het met behulp van het Toneel met zijn hele arsenaal van decors, blikken ridders, tweegevechten, bruidsstoeten, maskeradepoppen et cetera kon geschieden. Albert van Raalte, de Hollandse Wagner-dirigent, zal dit voorspel wel extra gerepeteerd hebben. Men is evenwel, daar men aan het volmaakte bijna overtreffende concertuitvoeringen van Wagners symfonische fragmenten gewend is, verwend. Men gaat zodoende eisen stellen waaraan een operaorkest, een operadirigent en een operaorkestruimte (zeker niet de Utrechtse ‘Kuil’) nooit kunnen voldoen. Met dat al kan ik de heer Van Raalte van harte gelukwensen met zijn prestatie. De solisten kan ik slechts kort behandelen. Kubbinga, Helvoirt Pel en Van der Ploeg vielen mij niet mee, ditmaal. Maar zeer waarschijnlijk hebben zij zich in de loop van de avond meer losgezongen. Annie Ligthart was goed als Elsa (die affreuze, lome armopheffingen zijn authentiek voorschrift, zoals men weet!). De rol van Ortrud, Telramunds vrouw, is de enige rol in de hele opera die overtuigd, niet onlogisch stil spel mogelijk maakt. Liesbeth Meissner - zij heeft ook haar Wagner-figuur mee - speelde deze rol voortreffelijk. Vocaal heeft ze in de eerste akte zo goed als niets te doen. Maar ik herinner mij dat zij verleden jaar in de tweede akte in haar grote scène met Telramund óók voortreffelijke zang heeft gegeven, dat zal dus nu ook wel het geval zijn geweest. |
|