Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 35]
| |
Utrechtsch Palestrinakoor
| |
[pagina 36]
| |
Solist was de heer Joh. Seb. Boekelman. Ik heb het reeds vroeger gezegd: uit de combinatie van een solo-instrument met het orgel ontstaat onontkoombaar een disharmonie tussen de levende, geblazen of gestreken klank van de solist en het kunstmatige fluit- of strijkgeluid van het orgel.Ga naar voetnoot58 De fluit is wel het meest pretentieuze instrument om met het orgel te combineren: immers gaat het instrument, door atmosferische invloeden bijvoorbeeld, detoneren, dan is correctie der stemming onder het spelen uitgesloten. Op een strijkinstrument kan een met goede oren gewapende speler altijd nog wat hoger of lager gaan grijpen! De gevreesde intonatieconflicten bleven dan ook gistermiddag niet uit. In de sonate van Händel werd de stemming horenderoren slechter, ten slotte was het bepaald hinderlijk. Maar, men weet het: dit bewijst weinig of niets tegen de muzikaliteit van de solist. Zijn reputatie van degelijk-muzikaal fluitist heeft de heer Joh. Seb. Boekelman ook gistermiddag weer bevestigd. |
|