Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermd‘Van Bach tot Mahler’ - Beethoven-avond
| |
[pagina 8]
| |
klank. De schuld durf ik niet op mejuffrouw Van Geuns te werpen, want ook haar piano's, die ze merkbaar met een sierlijke ronding bedoelde te spelen, klonken hard en niet parelend. Overigens had mejuffrouw Van Geuns misschien beter gedaan met een ander Beethoven-concert te spelen dan juist het laatste. Dit concert is psychisch wel het allermoeilijkste dat er bestaat. Welk een individualiteit verlangt Beethoven van zijn solist! Wat een ontzaglijk zware last om te torsen is deze verantwoordelijkheid! Ik geloof dat slechts een buitengewone persoonlijkheid er niet onder zal bezwijken. Psychisch is mejuffrouw Van Geuns dan ook nog niet tegen deze taak opgewassen. Maar dit nu reeds te verlangen ware dwaasheid, te meer waar zij haar partij technisch reeds zo opvallend beheerst en er in haar voordracht duidelijk een streven naar een klare opvatting valt te appreciëren. Een streven naar een ‘Beethovense’ weergave is daar zonder twijfel. Alleen denk ik soms dat mejuffrouw Milly van Geuns de zaak nog van de verkeerde kant (de buitenkant!) aanpakt. Zo doen haar sterke contrasten - in de Finale bijvoorbeeld - nog ietwat geforceerd aan. Maar dit ene wat haar nog ontbreekt, wordt niet door studie verkregen, doch het Leven onthoudt het aan geen enkele sterke persoonlijkheid. De Achtste symfonie werd goed gespeeld, op enkele kleine ongelukjes na (de blazers in het Allegretto, die per ongeluk steeds timide arpeggio's gaven!). De vier Weense dansen zal de heer Van Gilse als curiositeit gespeeld hebben. Veel waarde hebben dergelijke curiosa gewoonlijk niet! |
|