Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 1]
| |
5 april 1917
| |
[pagina 3]
| |
Tivoli-concert
| |
[pagina 4]
| |
voor is het wat te lang en te eenkleurig. En het meest expressieve moment - de eigenlijke processie - is, hoewel relatief het origineelste, wat weinig in tegenstelling met de stemming van de rest. Overigens een dankbaar en goed klinkend muziekstuk, dat door het orkest blijkbaar graag en goed gespeeld wordt. Chabriers rapsodie España loopt wel eens gevaar om op het randje van trivialiteit uit te glijden en dan een hopeloze kermisindruk te geven. Maar, niet te uitbundig gereproduceerd, is het met zijn vehement-gepassioneerd ritme en donker coloriet een prachtig opbruisend stuk leven. Blijft nog te bespreken: Berlioz' onverwoestbaar levenskrachtige Ouverture Benvenuto Cellini, die door in het begin altijd voorkomende kleine temperatuursinvloeden wat minder gelukkig, wat ruiger dan anders werd uitgevoerd, en Rossini's Tell-ouverture. Maar dit laatste nummer - men kent het van overal, zelfs van harmonie-en-fanfare-concoursen - had ik achter dit programma liefst niet meer gehoord. |
|