Naaukeurige beschryving der uitwendige godtsdienst-plichten, kerk-zeden en gewoontens van alle volkeren der waereldt. Deel 5
(1736)–Bernard Picart– AuteursrechtvrijZesde hoofdstuk.
| |
[pagina 91]
| |
mende, gy ...... Dienaar van God, ontfangt het gewyde lichaam en het dierbaar bloed enz. Zie daar 't geen van dat gebruik is overgebleven. Tournefort beschryft de Communie der Leeken op deze wyze: ‘De Papas legt het Rituël of Kerkgewoonteboek op het hoofd van den Communicant, en doet de gebeeden tot vergevinge der zonden, terwyl de Communicant binnen 's monds zegt: Ik geloof, Heere, en ik belyde dat gy waarlyk zyt de Zoon van den levendigen God, die in de waerelt gekomen zyt om de zondaren zalig te maken, waar onder ik de grootste ben.’ Het overige van zyn verhaal koomt overeen met het geen ik reets gezegt hebbe. Ga naar margenoot+ Men draagt, gelyk by de Roomschgezinden, de Communie naar de kranken, doch dat geschiedt veel eenvoudiger, zynde het Heilige besloten in een houten doos, die in een zak gedaan, en van den Priester onder den arm genomen wordt. Volgens Ricaut is het eene portie van het gezegend brood, daar ik strax van spreken zal. Ricaut voegt 'er by dat zy ook van dat brood brengen aan de geenen die wegens hunne bezigheden gehouden zyn 't huis te blyven. De Bisschop van Vabres zegt,Ga naar voetnoot(a) dat men een gedeelte neemt van het Geconsacreerde brood, ter grootte van een duim, waar van men een kruis maakt, en 't welk men met een weinig bloeds (versta den getransubstantieerden wyn) besproeit. Dit wordt voor de zieken bewaart. Men neemt daar een gedeelte van, met een weinig water, of met een weinig wyn vervochtigt, en dat is het Sacramenteel Reisgelt, 't welk men den kranken en den stervenden medegeeft. Ik zegge hier niets van de Communie die men aan de kinderen toereikt. Maar zie hier een punct dat zeer in geschil staat: te weten dat der private Missen, of der MissenGa naar margenoot+ zonder Communicanten. In alle de Grieksche Kerken, word ons gezegt,Ga naar voetnoot(b) vindt men behalven de openbare Missen, ook private Missen zonder Communicanten. Die lochenen dat deze laatstgemelde Missen by de Grieken in gebruik zyn, nemen voor Communie de uitdeeling van het gewyde Brood welke na de Misse geschiedt. Zo zegt het ons Allatius, die het gebruik der Grieksche Ziel-Missen meent te rechtvaerdigen door de gedachtenisse welke men volgens de Liturgie van St. Chrysosthomus van hen houdt. Ik eindig het gezegde wegens de Misse en de Communie der Grieken met het gevoelen 't welk men aan die van 't Oosten toeschryft. Men verzekert ons dat zy geloven, dat J.C. het brood, 't welk hy aan Judas gaf, indoopte, om de Consecratie daar van weg te nemen. |
|