XXIX. Hoofdtstuk.
Van den Godsdienst der Ethiopers en Galles nevens hunne Gebruiken enz.
Ga naar margenoot+ SChoon de Regeering van den Christelyken Godsdienst zy, zyn 'er nochtans veele Afgodendienaars in dit groot Ryk. Dit zyn omzwervende en woeste Volkeren, zegt Ludolf,Ga naar voetnoot(a) zonder Geloof, zonder Weten zonder Koning. Ook zyn ze van gedrag gelyk de Trogloditen.Ga naar voetnoot(b) Hunne Taal is wanschikkelyk en word qualyk uitgesproken. Dusdanig zyn deeze woeste VolkerenGa naar voetnoot(c) die men inden rang der Kaffers stellen moet. Behalven deeze, maaken de Schryvers van de Agawas gewag, die het hooge Gewest van Gojane bewoonen, insgelyks de Gonguas, Gafates en Galles, die mogelyk de zelfde als de Guages of Jagues zyn, hier voor beschreeven, en eenige anderen. Laat ons door de Galles een aanvang maaken.
Ga naar voetnoot(d) Zy hebben geene Afgoden, noch uitwendigheden in den Godsdienst; ten minsten die naauwelyks zichtbaar zyn. Zy maaken geen onderscheiding tusschen den Hemel, het Opper-Wezen, Schepper en Behouder van 't Heelal. Hy is 't, zeggen ze, die alle dingen in haar bestendigen omtrek besluit: Maar zy bewyzen hem geene soort van Dienst. Nochtans verzeekert men, dat ze handelbaar zyn en bequaam om tot het Christendom bekeert te worden.
Deeze van Zender aanbidden de Afgoden of Demons; zy zyn ongemeen tot de Tovery geneegen. Niets byzonders is 'er van de andere Volkeren te zeggen.
Ga naar margenoot+ De Galles hebben 't gebruik van de Besnydenis. Zy bedienen zich mede van de Veelwyvery. Den Jongelingen is 't niet gedoogt hun Hair te snyden, dan na hunne dapperheit in den Oorlog door den dood van een Vyandt, of op de Jagt een wild Beest om te brengen, te hebben getoont. 't Is het hoofdt van den Vyandt niet, dat zy voor een Gedenkstuk hunner kloekheit mede brengen: Maar iet anders 't welk men lichtelyk raaden zal, wanneer men weete dat zy klaarblykelyk de SexeGa naar voetnoot(e) van den gedooden Vyandt bewyzen moeten. Men maakt van deeze eerwaardige tekens, Zegetekens die aan 't hoofdt van 't Slagveldt worden opgerecht. Alle agt jaaren verkiezen ze een nieuw Opperhoofdt, die zyne verheffing in 't Bestier door een inval in de Landen van Ethiopië berucht maaken moet.
Die van Zender zoeken een Koning inGa naar margenoot+ de Bosschen onder de wilde Dieren, die hy, zoo men zegt, door de kracht van zyne Betoveringen, gelyk een anderen Orpheus met zig sleept. Het staat niet dan aan de Grooten van den Staat zich een Vorst na den doodt van zynen Voorzaat te verkiezen. Om hem in de Bosschen te vinden, stellen zy zich onder geleide van een soort van Adelaar, die door zyn schreeuwen deezen ontdekt die tot Koning moet verkooren worden. Het heeft somtyds beter ervaarene Volkeren behaagt, geleiders alzoo onzeker als deezen te volgen.Ga naar voetnoot(f) Darius de eerste Koning van Persië, had het geluk Koning verkooren te worden, om dat zyn Paerdt eerder dan die van zyne Mededingers brieschte, die gezamentlyk na den dood van den valschen Smerdis overeen gekomen waren, dat deeze zou Koning verkooren zyn, wiens Paerdt het eerste brieschen zoude. Laat ons weder tot den Koning van Zenden komen: De ingetogenheit, of liever de regel deezer woeste Volkeren, die den Koning verplicht zich verborgen te houden, verplicht hem ook den geenen te wederstaan die hem verkiezen willen. Hy treed zelf in een gevecht tegens hen; en tracht hen te quetzen zoo hy kan. Men moet hem dan qualyk handelen, en afsloven om hem tot de Regeering te dwingen; maar hy moet zich door de Verkiezers niet laaten quetsen; want als dan zou hy om te regeeren onwaardig zyn, en men voegt 'er zelf by, dat het den Onderdanen gedoogt zy deeze te dooden die men hun voor Koning bestemt had, wanneer hy het ongeluk heeft gehad, in deeze gemaakte tegenstant gequetst te worden. Hoe 't ook zyn mag, na dat hy het aan zyne Verkiezers heeft op-