Naaukeurige beschryving der uitwendige godtsdienst-plichten, kerk-zeden en gewoontens van alle volkeren der waereldt. Deel 4
(1729)–Bernard Picart– AuteursrechtvrijV. Hoofdtstuk.
| |
[pagina *54]
| |
160
MANIERE de se Saluër le matin en GUINÉE Leur MANIERE de se MARIER.
B. Picart del. et sculp. dir. 1726.
CEREMONIES de L'ACCOUCHEMENT. L'ACCOUCHÉE, vâ laver son ENFANT dans la Riviere. | |
[pagina *56]
| |
161
MANIERE dont les NEGRES de GUINÉE font leur Serment. MANIERE dont leurs FEMMES se justifient de l'ACCUSATION d'ADULTERE.
B. Picart del. 1727.
SUPLICES des PEUPLES de GUINÉE. | |
[pagina 367]
| |
elkander geneegen zyn, stelt men de Dochter 't verzoek voor, en de Ouders komen met een Priester byeen, die hun Fetiches geeft. De Dochter zweert by haare Fetiches in 't byzyn van de Vergadering, een onschendbaare vriendschap en getrouwheit aan deeze die staat haaren Man te worden, waarna zy zich elkander wettelyk de handtGa naar voetnoot+ geeven: MaarGa naar voetnoot(a) de Man verbind zich op geen andere wyze, en de gansche Plechtigheit bestaat in 't geen in dit Afbeeldzel gezien word. Alhoewel de Veelwyvery by hen in gebruik zy, is deeze Vrouw, dusdanig getrouwt, alleen wettig, en zelf, voegt 'er de Reiziger by, kan de Man geen andere neemen, zonder dat zy 'er in bewilligt. Het zyn niet, recht uit gezegt, dan Bywyven, die beurtsgewyze by den Man volgens den dag van hun Huwelyk slaapen: De wettige Vrouw geniet drie achter een volgende nachten. De Vader geeft niets aan zynen Zoon,Ga naar voetnoot(b) niets anders heeft hy dan 't geen hy zelfs wint, en met deeze winning moet hy huishouden. Maar wat de Dochter aangaat, men geeft haar de waarde van zes of zeven Ryksdaalders ten Huwelykgifte. Somtyds vogt men 'er een Slaaf by om de nieuw Getrouden te dienen. Wanneer de wettige Vrouw oud word, neemt de geliefste der Bywyven haare plaats in, alsdan word de Oude, Dienares, en neemt de Huishouding waar, zonder zich met iet anders al 't overige haarer dagen te bemoejen. Ga naar margenoot+ Het OverspelGa naar voetnoot(c) word door een boete gestraft: De Vrouw word verstooten. Indien zy alleen verdacht zy, moet zy zich zweerende by haare Fetiche zuiveren, eetende van 't ZoutGa naar voetnoot(d), of drinkendeGa naar voetnoot† van een zeker Brouwzel. Zy waagt den Eedt niet, wanneer zy zich schuldig gelooft, nademaal de Fetiche haar zoude doen sterven. Ga naar margenoot+ Wat hunne Oorlogs Ceremoniën aangaat, wanneer het teken van den Oorlog en order tot den Optogt gegeeven is,Ga naar voetnoot(e) beschildert men zich het aangezicht, 't zy rood of geel, volgens een ieders keur. Veele plaatsen van 't Lichaam, als de Borst, en de Armen, worden met gelyke verkiezing beschildert, verzelt gaande van Kruissen, Slangen enz. Zy verzien zich van hunne Fetiches, en van Halskraagen van Groente ter dikte als een arm, die zy gelooven machtig te zyn de Wapenslagen der Vyanden af te keeren of te betoveren. Alle trekken ze ten Oorlog zelfs Vrouwen en Kinderen, nademaal by hen het gebruik is ingevoert de Huizen in den tydt van Oorlog leedig te laaten, en zelfs Steden, Gehuchten en Huizen te verbranden, wanneer de Oorlog schynt hevig te zullen zyn en van langen duur: meenende door dit middel hunne Vyanden het voordeel van overheeringen, en aan hunne Krygsknechten het geheugen van hunne huiszaaken weg te neemen. De gevangenen worden tot Slaven gemaakt en de dooden gegeeten. Wanneer de Vreede word gemaakt, tot onderhoud van 't Verdrag zend men elkander Pantslieden. De straffen en kastydingen bestaan inGa naar margenoot+ Geldboetens en Verbeurtmaaking, zelfs wanneer de misdaadt de doodstraf heeft verdient: Maar zoo de quaaddoender niet in staat is te voldoen, moet hy 't met zyn leven boeten. Men steekt hem met den Assagai doodtGa naar voetnoot‡, daarna slaat of snyt men hem het Hoofdt af, zonder dat zouden de Negers niet gelooven dat hy dood was. Dit Hoofdt word door de Bloedverwanten weggenomen, die het kooken, om te beter het Bekkeneel t'ontginnen, 't welk men vervolgens naby de Fetiche van den Huize ophangt. De Doode word in vier deelen gesneeden, waar na de Vrouwen hem beweenen gaan. Wat hunne Lykplichten aangaat,Ga naar voetnoot(f) zyGa naar margenoot+ wasschen de Dooden, en leggen die in een soort van Teenen, Boomschorse, of Biezen gemaakt Graf. Dit Graf is eigentlyk niet dan een groote Teene-Mandt. De Bloedverwanten, Vrienden en Gebuuren gaan naar 't Huis van den Overledene, weenen 'er, | |
[pagina 368]
| |
jammeren, en vraagen waarom hy van hier vertokken is. Daar na danssen ze, zingen droevige Liederen, gaan rondom het Huis en maaken groot geraas met Potten en Pannen. Ondertusschen gaat een Vrouw van huis tot huis Almoezen verzoeken, en voor 't geen zy verzamelt, koopt men een Koe of eenige Schapen voor den Priester die deeze plechtigheit by woont, op dat de Fetiche den Doode gunstig zy, die hem naar de andere waereldt geleiden moet. De Priester, na het Beest aan hem gegeeven, geoffert te hebben, verspreid hy het Bloedt ter eere der Fetiches van den Overledene.Ga naar voetnoot(a) Alle deeze Fetiches worden vervolgens by elkander geplaatst, de grootste in 't midden, alle rykelyk met Kraalen, Vederen, Boonen enz. versiert. Ondertusschen dood de naaste Bloedverwant van den Overledene een Hoen, met wiens Bloedt de Priester deeze Fetiches besprengt. De Vrouwen of Bloedverwanten laaten het Hoen kooken, en hen in een Schotel voorzetten. Vervolgens maakt zich de Priester een Halssnoer van zekere Kruiden en begint een bezweering, mompelende eenige woorden, waarna hy Water of Palm-wyn in zynen mondt neemt, en spuwt dit over de Fétiches. Van de Kruiden, die zyn Halsbandt uitmaaken, neemt hy om 'er een Bal van te maaken, die hy twee of driewerf tusschen zyne Beenen heen en weer laat door gaan. Deeze Ceremonie voltrekkende, groet hy de oude Fétiches, en neemt 'er zyn afscheid van. Hy vervolgt het overige van de Kruiden van den Halsbandt tusschen zyne vingers te maalen en te rollen,Ga naar voetnoot(b) en na die met Ongel en Vet van de oude Fetiches te hebben vermengt, maakt hy van alles een grooteklomp, waar mede hy zich voor 't Aangezicht slaatGa naar voetnoot(c), vervolgens die in veel kleine stukken scheid, die hy aan een Draad rygt, van de Schors des gewyden Booms gemaakt, en waar van hy de Vergadering een geschenk doet. Het overige van deezen Klomp word met den Overledene begraaven, en dit is de Fetiche die hem naar de andere Waereldt geleid. Ga naar margenoot+Ga naar voetnoot(d) Na deeze Plechtigheden word de Overledene een halven dag in 't openbaar ten toon gestelt, het hooft bestommelt, de handen uitgestrekt, en de Vrouwen draagen hem vervolgens naar de plaats van zyn graf. Het komt niet dan de Vrouwen toe de Dooden te begraaven. Die van 't Gehucht volgen het Lyk, 't welk op deeze wyze gedraagen wordGa naar voetnoot+ als men hier verbeeld. De Mannen gaan niet ter begraving, dan wanneer men het Lyk naar eenig ander Gehucht moet draagen; want zy alle een overgrooten lust hebben, in de plaats hunner geboorte begraaven te worden, en als dan verzellen de Mannen het Lyk gewapender handt. Het Lyk ter plaatse van 't graf gebragt zynde, graaft men een kuil van vier of vyf voeten diepte. Daar is 't dat men 't plaatst, dekkende het t'eenemaal met hout, zodanig dat de aarde het niet aanraake. De beminste van zyne Vrouwen, werpt zyne Fetiches op den Overledene, zet aan zyne zyde het beste gedeelte van 't geen hem in zyne huishouding gedient heeft, en indien hy byzonderlyk zekere dingen in waarde heeft gehouden, voegt men 'er die mede by. Wanneer dit is geschied, gaan de omstanders rondom het Graf, en neemen dus van den Doode met gevaarlyk geschreeuw afscheid. Wanneer de Doode begraaven is, passeerenGa naar voetnoot(e) over en weder de Vrouwen die hem begraaven hebben, kruipende over zyn Graf: vervolgens keeren ze weder, en een ieder opgestaan zynde, maakt men zich vrolyk om 't overige van den dag met zich t'onthaalen, over te brengen. Op het Graf recht men een klein verdekGa naar margenoot+ op. Niemandt raakt aan 't geen in het Graf is gezet geweest: Maar het is aan deeze toegelaaten die het gemaakt en het Lyk begraaven heeft, zyn verdiende loon te neemen van den voorraadt en de geschenken die men den Doode heeft gedaan. Jaarlyks brengt men eenigen voorraadt op 't Graf van den Overledene. Ga naar voetnoot(f) Wanneer hun Koning gestorven is,Ga naar margenoot+ stellen ze hem eenige dagen ten toon, en men dient hem geduurende dien tydt als of hy in 't leven was: Maar als hy begint een quaade lucht van zich te geeven, neemen hem eenige Slaven weg en begraaven hem in een onbekende plaats met zyne Fétiches, nevens zyne Wapenen en allen voorraadt die zy gelooven hem noodig te zyn. Terwyl deeze Slaven den Koning | |
[pagina t.o. 368]
| |
162
CEREMONIE FUNÊBRE des HABITANS de GUINÉE.
SEPULTURE d'un ROI de GUINEE.
| |
[pagina 369]
| |
begraaven, gaat het Volk allerwegen uit, om Vrouwen, Dochters, Jongelingen en Slaven te dooden, zulks zy den Overleden Vorst dienen. Het gebruik vereischt, dat men hen by verrassing dood, mogelyk om hun de dood minder verschrikkelyk te maaken. Men begraaft hunne lichaamen nevens hem, en stelt hunne Hoofden op staakenGa naar voetnoot† rondom zyn Praalgraf, door twee Wachten bewaakt, op dat men den voorraadt van den Overledene niet vervoere. |
|