Naaukeurige beschryving der uitwendige godtsdienst-plichten, kerk-zeden en gewoontens van alle volkeren der waereldt. Deel 4
(1729)–Bernard Picart– Auteursrechtvrij
[pagina 362]
| |
III. Hoofdtstuk.
| |
[pagina t.o. 363]
| |
159
Ceremonie Religieuse des Peuples de GUINÉE à l' honneur de leur DIVINITE. Autre Ceremonie pour demander de la PLUIE &c.
B. Picart direxit 1726.
Ceremonie des Peuples de GUINÉE, pour la CIRCONCISION d'un ENFANT. Leur COMMEMORATION des MORTS. | |
[pagina 363]
| |
'er die het bestier over Bergen en Heuvelen hebben. Zy offeren aan den voet van de Fétiches-Boomen, en zy gelooven dat deeze die hen af kappen zoude, het verderf van alle de Vruchten des Lands veroorzaaken zou. Wanneer zy deeze Boomen raadvraagen,Ga naar voetnoot(a) zeggen ze dat de Fétiche of Duivel, zoo men wil, hun onder de gedaante van een zwarten Hondt verschynt. Somtyds verschynt hy niet en genoegt zich te antwoorden, zonder zich te vertoonen.Ga naar voetnoot(b) De hooge Bergen waarop den Blixem gevallen is, de Heuvels die zich voor de zelfde toevallen bloot gestelt vinden, worden als het verblyf van eenige Fétiches aangezien. De Zwarten durven 'er naby niet passeeren zonder iet aan hun aan te bieden: Zy omringen die met Geerst, Maiz en Palm-Wyn. Zekere Steenen, die naar grensscheidingen der Velden gelyken, zyn mede in den rang der Fétiches gestelt. AlzooGa naar voetnoot(c) deeze hun mede dienen om hunne Landen af te paalen; men zou hier niet hinderen konnen de overeenkomst met de Term-of Paal-God der Romeinen en de Paal- of Terminaal-Steen te bespeuren: Maar, waarom hen niet liever vergeleeken, zal een tegenstreevende Bedilal zeggen, by Steenen waar van de Romeinen zich bedienden om den afstand der wegen aan te wyzen? Hoe het ook zy, zy planten de Fétiches aan hunne Huisdeuren, en deeze Huis-Godheden zyn als van stokken haaksgewyze gemaakt, waar van men zich dient om de Boomtakken te schudden, wanneer men 'er de Vrucht wil doen afvallen. De Priesters van de Zwarten hechten ze aan deeze steene Fétiches, waar van wy gesproken hebben, die zy gelooven, zoo men ons bericht, alzoo oud als de waereldt te zyn, en verkoopen ze vervolgens aan 't Volk om tot bewaarnis hunner Huizen te dienen. Dit is 't welk de groote Fétiches aangaat; behalvenGa naar voetnoot(d) deeze, zyn 'er noch byzonderen en vervoer-of draagbaaren die in kleinigheden van weinig waarde bestaan, en de Priesters aan de Zwarten verkoopen, na die op hunne wyze geheiligt te hebben. Zy hebben een volkomen vertrouwen in deeze geheiligde Fétiches: Hierom is 't, dat zy die in een klein zakje op 't Hart of onder de Oxels hangen. Zy bidden hen 's avonds en 's morgen aan, zy zetten hen de beste stukken voor van 't geen zy eeten, en deelen met hen van 't schoonste dat zy hebben. Op den dag, met onzen Zondag overeenkomende,Ga naar margenoot+ vergaderen de Zwarten in een plaats, in welker midden een Boom is die zy de Boom van Fétiche noemen. Aan den Voet van den Boom stellen ze een Tafel, waar van zy de voetstallen met kranssen van verscheiden Boomtakken versieren. Op deeze Tafel zetten ze Palm-Wyn, Ryst, Maiz enz. om vervolgens ter eere van hunne Fétiches te eeten en te drinken. Den dag word met danssen en springen rondom den Boom van de Fétiche doorgebragt, zingende en slaande op kopere Handbekkens.Ga naar voetnoot(e) Somtyds is de Priester in 't midden van de plaats voor een soort van Altaar gezeten, waar op hy aan de Fétiches offert. Mannen, Vrouwen en Kinderen zitten rondom den Priester, die een redenvoering doet;Ga naar voetnoot(f) waar na hy een gestrengelde Stroowis neemt, die hy doopt in een Pot met zeker vogt gevult, waar in een Slang is. Hy besprengt deeze Kinderen met dit Water, mompelende over hen eenige woorden. Dit geschied voor 't Altaar; daar na stort hy de Pot leeg, en de Omstanders eindigen de Plechtigheit door qualyk verdeelde toonen, waar by zy veel gerucht maaken slaande in hunne handen. Dien zelfden dag, wasschen ze het aangezicht en 't lichaam zorgvuldiger dan naar gewoonte, want de afwassching is by deeze Volkeren in gebruik; zy wasschen zich alle morgens en maaken zich daar na witte streepen voor 't aangezicht, met een aarde die naar kalk gelykt, en dit alles ter eere van de Fétiche. Somtyds gaat de PriesterGa naar voetnoot(g) van twee Vrouwen verzelt, zyne bezweeringen voor den Boom van de Fétiche doen, aan wiens voet een zwarte Hondt is, die, zoo zy zeggen, den bezweerende Priester antwoordt. De Boom, gelyk men hier zietGa naar voetnoot†, is van eenige strooie Snoeren versiert. | |
[pagina 364]
| |
Ga naar margenoot+ Zie hier wat hunne Orakelen aangaat.Ga naar voetnoot(a) Indien, by voorbeeldt, men eenig onrecht den Koning aandoet, 't zy in de rechten of cyns-gelderen, begeeft hy zich naby den Boom die hy als zyne Fétiche aanziet, hem eeten en drinken aanbiedende; 't welk de Offerhande is. De Priesters komen daarna de Boom bezweeren, om een antwoordt te erlangen op 't geen zy wenschen te weeten. Voor het bezweeren, maaken ze een kleine Piramide van Afsche, waar in zy een Takje van den Boom steeken: Daar na neemen ze een Pot vol Water, zy drinken 'er van, en besprengen het Takje, 't welk van eenige woorden die zy onder hen uiten, word gevolgt; en mogelyk zyn het geheimenissen. Dit geëindigt zynde, besprengen ze anderwerf het Takje, en neemen ten laatsten van deeze Afsche, tot een Piramide gemaakt, waar mede zy zich het aangezicht stryken. Zy zeggen, dat eerlang daar na de Fétiche of Duivel hun antwoordt. Ga naar margenoot+ Villault van Bellefonds beschryft ons een andere Offerhande deezer Zwarten, aan een van deeze quaaddoende Fétiches gedaan, waarvan wy reeds gesproken hebben. ‘Ik zag, zegt hy, in den ingang van een Huis, 't welk in een afgescheiden Oort was, dat een Man en Vrouw een Hoen, op bladeren op de aarde gespreid, lieten uitbloeden, en nadat het bloeden ophield, sneeden zy 't aanstukken, leiden die op de bladeren en d'een na den ander zich wendende en de handen na de aarde buigende, zeiden ze: Mecusa, Mecusa, Mecusa, 't welk zy my goedgunstig, zy my goedgustig, zeggen wil. Ik liet hen deeze Plechtigheit eindigen, waar na ik hun vroeg wat zy gedaan hadden. Zy zeiden my, dat de Fétiche van deeze plaats hun geslagen had, en dat zy hem eeten gaven..... De Fétiche was een Dakpan met Stroo omwonden.... Ik brak deeze Pan en ik plantte 'er in de plaats een Kruis.’.... De Schryver die dit zegt, handelde alle de Fétiches die hy achterhalen kon, op de zelfde wyze en stelde 'er Kruissen in de plaats, nadat hy de Zwarten overtuigt had, dat het gewyde Hoen geen doodelyk eeten was, gelyk zy zich inbeeldden. Hy berichtte hen noch, dat als de Fétiche hen wilde slaan, zy de kleine Kruissen neemen moesten, die kussen en het teken maaken. Dit wierd gehoor gegeeven, en veele Zwarten bragten hunne Fétiches om 'er Kruissen voor te hebben. De yverige Reiziger bleef daar niet by.Ga naar margenoot+ ‘Ik liet my geleiden, zegt hy, naar de grootste Fetiche, die in een Vlakte was alwaar zy hunne Offerhanden deeden. Dit was een groote Steen met Aarde bedekt, die ik van alle zyde verspreidde, en brak meer dan vyf hondert haaken die daar rondom waren, en ik ging by een hunner Priesteren, wien ik vroeg om Fetiches te koopen. Hy zeide my, gy hebt 'er een: Dit was een Haak die ik genomen had, en hy begeerde dat ik die hem betaalde. Ik nam hem mede tot naby deeze groote Fetiche, en als hy zag dat ik die t'eenemaal gebroken had, riep hy zyne Landsgenooten, die alle Mirakel schreeuwden, overzulks ik niet dood was. Ik zeide hen, tot uwe betaaling plante ik dit Kruis, en indien 'er iemandt van u aanraakt dan geknielt, zal hy in 't zelfde ogenblik sterven. Zy vluchtten toen naar hun verblyf, maakende een vervaarlyk geschreeuw.’ Te gelooven is 't dat deeze yver door onderwys ondersteunt wierd, zonder dat konden de Zwarten de ontheiliging by de Afgodery gevoegt hebben, en de Kruissen voor Fetiches veel ontzachelyker dan de Alouden neemen. Welk een ander denkbeeldt zouden Afgodische en onkundige Menschen zich van twee stukken Houts maaken konnen, waar van de waare verdienste aan alle anderen dan aan de Christenen onbekent is? |
|