Naaukeurige beschryving der uitwendige godtsdienst-plichten, kerk-zeden en gewoontens van alle volkeren der waereldt. Deel 1
(1727)–Bernard Picart– AuteursrechtvrijVIII. Hoofdstuk.
| |
[pagina t.o. 349]
| |
No 34
Le CELEBRANT distribuë les CIERGES le jour de la CHANDELEUR.
PROCESSION de la CHANDELEUR.
Les TÉNÈBRES.
On porte le St. SACREMENT dans le TOMBEAU.
B. Picart sculp. dir. 1724.
Le FEU nouveau le jour du SAMEDI SAINT.
BENEDICTION du CIERGE PASCAL.
| |
[pagina 349]
| |
Maandt Februarius wierden ingewyt: men maakte 'er Vrouwenlichtmis van. Het volk droeg ter liefde van de H. Maagdt Toortsen of Waschkaerssen, die men te vooren ter liefde van Februa en Ceres droeg. Het was gedoogt met de Godtvruchtigheit de vermaakelykheden te vermengen, die de Feesten nooit verzuimden in te geeven. Ga naar margenoot+ Men zegent met de gewoone plechtigheden de WaschkaerssenGa naar voetnoot(a) van 't Vrouwenlichtmis Feest. De BisschopGa naar voetnoot(b), of zynen Stedehouder deelt die aan de voornaamsten van de Geestelykheit uit,Ga naar voetnoot* vervolgens aan de Voornaamste Waereldlyken, Priesters, Akolyten enz. en eindelyk aan de voornaamste leden van de Vergadering. Een der jongste Kanoniken is 'tGa naar voetnoot(c) die de zelve aan Vrouwen van aanzien uitdeelt; maar wat het gemeene volk aangaat, nadat de uitdeeling der grootste Waschkaerssen aan de aanzienelykste van de Vergadering is geschied, ontfangt het de overschietende kleineGa naar voetnoot(d) uit de handt van een gemeen Priester, zonder onderscheiding van rang noch eere. De ProcessieGa naar voetnoot(e) word, gelyk reeds gezegt is, rondom de Kerk gedaan. De Zangers gaan vooruit, door den Wierookvatdrager gevolgt, vervolgens de Waschkaersdragers aan weerzyde van den Kruisdradrager, en de Geestelykheit komen de Waschkaersdragers te volgen Die ter linker zyde gaan, houden hunne Waschkaerssen in de linker, en die ter rechter zyde, in de rechter handt. De Bisschop vertoond zich hier tusschen twee Noothelpende Diakenen, hebbende in de linker handt de Waschkaers, en geevende met de rechter den Zegen aan zyn volk. Alle hebbenze brandende Waschkaerssen, en de reden die men 'er van geeft is, dat zyGa naar voetnoot(f) Jesus Christus verbeelden, die het licht der volkeren is. ‘Eer dat ze vertrekken, buigenze hunne kniën voor 't Autaar of nygen voor 't zelve, indien zy Kanoniken zyn en wanneer 'er geen Tabernakel is.’ Breeder word dit in de Afbeelding der Plechtigheden van Vrouwendag vertoont, op de Plaat die deeze van Paasche verbeeldt. Men viert op den 25ten Maart het FeestGa naar margenoot+ van Annonciatie of Maria-boodschap. De oorsprong van dit Feest word al voor de derde eeuw gestelt. Op den 2den July viert men Mariâs bezoeking van Elizabet. St. Bonaventura Kloostervoogdt van de Orde der Minderbroederen stelde dit onder zyne Orde in 't Jaar 1263. in. Paus Urbaan de VI. verleende in 't Jaar 1389. een Bul waar door hy dit Feest aan de gansche Kerke aanbeval. Het Concilie van Basel bevestigde dit Feest en bepaalde den dag op den tweeden July. St. Franciscus van Sales en de Moeder Johanna van Chantal hebben een Orde van Geestelyken ter gedachtenisse van deeze Mariâs Bezoeking ingestelt. De Lieve Vrouw van den Berg CarmelGa naar margenoot+ viert men op den 16den July. Dit Feest gaat in 't byzonder den geenen aan, die voor 't ScapulierGa naar voetnoot† een Godtsdienstigheit stellen. Het Feest van de Lieve Vrouw ter Sneeu, word op den 5den Augustus geviert. Men verzeekert ons, dat een mirakel deeze viering veroorzaakt heeft. OnderGa naar voetnoot(g) het Pausschap van Liberius, was 'er een Raadsheers Zoon, een van die men PatriciiGa naar voetnoot‡ noemde, of een Roomsch Edelman, die oudt geworden en zich zonder kinderen ziende, besloot met gemeene bewilliging van zyne Vrouw de Heilige Maagdt voor hun eenige en algemeene erfbezitter over alle hunne goederen te stellen. De gelofte werd dan met veele Godtvruchtigheit voltrokken; en in diervoegen zodanig het de Lieve Vrouw op 't aangenaamste en behagelykste zyn kon. Om nu te weeten hoedanig haar begeeren over 't gebruik haarer erffenisse wezen mogt, | |
[pagina 350]
| |
vaste men, badt, stondt den armen by en bezocht de kranken. Eindelyk verscheen hun de Heilige Maagdt beide in den droom, die hun verklaarde: ‘dat haar Zoons begeeren en insgelyks de haare was, dat zy deeze goederen gebruiken, om hem een Kerk te bouwen op een zekere plaats van den Berg EsquilinusGa naar voetnoot* die zy met sneeu bedekt vonden.’ De Godtvruchtige Man openbaarde zynen droom aan zyne vrouw, die hem insgelyks verklaarde op dien zelfden nacht een diergelyken droom gehad te hebben: maar wanneer schoon hun beide droomen niet eveneens waren uitgekomen, echter was hunnen yver machtig genoeg van hun alle de vereischte overeenkomsten in te boezemen. Beide deeze Godtvruchtigen verklaarden hunne droomen den Paus, die de zelfde openbaring hadde gehad. Men twyffelde toenGa naar voetnoot(a) niet meer of dit was een Hemelsch bevel. De Paus liet de Geestelykheit vergaderen; men ging om het mirakel te bevestigen in Processie naar den Esquilyner Berg, en men vond 'er de plaats in den droom aangeweezen met sneeu bedekt. De plaats was van de juiste groote om 'er een Kerk te bouwen. Deeze KerkGa naar voetnoot(b) is 't die men vervolgens de Hoofdtkerk van Liberius en de H. Maria ad praesepe heeft genoemt, wegens de kribbe die den Heilandt tot een wieg diende, en 'er van Bethlehem is overgebragt; tegenwoordig met den naam van Sta. Maria Maggiora bekent. De Dag van 't Feest van de Lieve Vrouw ter Sneeu hernieuwt men in deeze Kerk ter gedachtenisse van het mirakel, laatende door kunst de bladeren van witte Sasmyn vallen, nabootzende hoedanig de sneeu op de aarde valt. Ga naar margenoot+ Op den 15den Augustus viert men Maria Hemelvaart: maar niet waarschynelyk is 't dat dit Feest voor de zesde eeuw is ingestelt. Voor deezen tydt heeft men noch geen openbaring van de lichaamelyke Hemelvaart van de Heilige Maagdt gehadt. De geboorte van de Lieve Vrouw word op den agtsten September geviert. Dit Feest is sedert de elfde eeuw eerst bekent geworden. In de twaalfde eeuw was 't, dat Paus Innocentius de IV. het algemeen instelde. Ga naar margenoot+ Den zevenden October word de plechtigheit van de Rozekrans toegewyt. Wy zullen 'er van spreeken, wanneer we van de Rozekrans handelen. P. Giry verzeekert onsGa naar voetnoot(c) dat ‘sedertGa naar margenoot+ het ogenblik toen de H. Maagdt ter waereldt quam, zy zich voor Godt als een eeuwigduurende Dienaresse aanbood. De offerhande van haar hart en ziel is noch ouder dan die van haare geboorte geweest. Zy is in den buik haarer Moeder geschied.’ Nochtans is 't deeze geheime Voorstelling niet, die de Kerk op den 21sten November viert; 't is de Inwying van de H. Maagdt voor Godt door haare Ouderen Joachim en Anna. Dit Feest is van 't Oosten afkomstig en men begon het op 't einde van de veertiende eeuw in Europe in te voeren. De Ontfangenis van de Lieve Vrouw,Ga naar margenoot+ word door de Kerk op den 8den December geviert. Deeze Ontfangenis word onbevlekt genoemt, vermits men meent dat de Heilige Maagdt zonder zonde ontfangen is geweest. Het Feest van de Ontfangenis is ouder by de Grieken dan by de Latynen ingevoert. Het werd in Europe eerst in den aanvang van de twaalfde Eeuw bekent. Een Bul van Sixtus den IV. die een Franciskaner Monnik was geweest, en bygevolg een Verdeediger van de onbevlekte Ontfangenis, bekrachtigde dit Feest in de vyftiende eeuw. Men viert op den 18den December hetGa naar margenoot+ Feest van de Lieve Vrouw van O of het Kraambedt van de H. Maagdt. Het werd in Spanje onder het Pausschap van Vitaliaan, in 't midden van de zevende eeuw ingestelt. Men noemde het mede het Feest van de Verwachting der geboorte van onzen Heilandt. De naam van de Lieve Vrouw van O is van de Antiënnen afkomstig, die men de O noemt, vermits 'er de uitroeping O! dikmaals in word herhaalt. Door deeze Antiënnen verzoekt de Kerk de eeuwige Wysheit op aarde neder te daalen. In Italië en Spanje stelt men negen dagenGa naar margenoot+ voor de Verwachting van de Geboorte, ter gedachtenisse van het negen Maanden zwanger gaan van de H. Maagdt. Geduurende deezen tydtGa naar voetnoot(d) versiert men het Autaar op de gevoegelykste wyze, en men plaatst 'er het Beeldt van de Lieve Vrouw op. Eertyds heeft men het Feest van de L.Ga naar margenoot+ Vrouws ondertrouw geviert. Men meent dat het in 't Jaar 1532. in Vrankryk ingestelt wierd, en dat men de viering op den 12den Januari vast stelde. Te Rome word een Feest Sta. Maria der Martelaren genoemt op den 13den Mey geviert. |
|