Het leven van Maria Petyt (1623-1677)
(1976)–Maria Petyt– Auteursrechtelijk beschermd
Regelnummers proza verbergen
| |
CXXV. Capittel1Als het eynde begonst te naecken van desen voorighen staet, soo 2vondt ick my noch in duysternisse, noch in licht, maer ghelijck 3inden dagheraet tusschen de duysternisse ende het licht, half in't 4licht, ende half in duysternisse; soo nochtans dat ick niet aengheleytGa naar voetnoot4 5en wierdt van dit kleyn licht, in 't ghene dat my naer Godts wille 6te doen, oft te laeten stont; maer alleen aengheleyt wierdt van het 7licht vande reden, het welcke duyster is; nochtans eenighsins ghe-8noeghsaem om in kennisse te komen van 't ghene dat den Beminden 9op tydt en stont van my wilde ghedaen, oft ghelaten hebben. 10Waer toe ick den heelen Mensch te allen tyde heel prompt, endeGa naar voetnoot10 11veerdigh toe ghevoelde met blyhertigheyt; als nerghens gheenGa naar voetnoot11 12leven, noch voldoeninghe vindende, als in den Beminden alleen, 13ende in sijnen alder-liefsten wille; alhoewel dat in dese ghestelte-14nisse dit oock onghevoelijck in sijn werck gaet, sonder de minste 15smaeckelijckheyt ende vernoeghen aen de nature aen te brenghen. 16Ick en wete niet, oft jemant my hier in ghelooven zal, denckende 17dat ick my zelven niet wel en verstaen, oft niet wel uyt en legghe 18de ghesteltenisse van een aldus arme, verlaten ende dorre Ziele, 19ghelijck de mijne alsdan was; want dit schynt by-naer onmoghe-20lijck, oft teghen malkanderen te stryden, dat een Ziel naer hetGa naar voetnoot20-21 21ghevoelijck deel soo ontrocken ende verlaten zal zijn van den God-22delijcken invloedt, ende beweginghe tot het goedt; ende dat sy naer 23't opperste deel, het welcke heel gheestelijck is, naer het wesen 24ende substantie der Ziele, habituelijck op-gherecht is tot Godt, oftGa naar voetnoot24 | |
[pagina 209]
| |
25tot het ghene Goddelijck is, sonder (naer mijn duncken) het minste 26tot de creaturen ghebooght, noch uytspreyt te zijn.Ga naar voetnoot26 27Naer het ghevoelijck, ende bevindelijck deel scheen ick te zijnGa naar voetnoot27 28als een onvruchtbaer aerde sonder water, de welcke ledigh ghe-Ga naar voetnoot2829laten wordt; my docht, dat ick op eenen heelen dagh somtyts niet 30een goede beweginghe en ghevoelde jevers toe, noch in 't Ghebedt 31gheenen inkeer, oft toekeer tot Godt en konde bekomen, te weten, 32van eenigh dueren; hoe groote neerstigheyt ende werckelijck 33trachten ick daer toe dede, ick en kost, soo my dunckt, niet eenen 34Pater noster tydts, by my zelven blyven; de inwendighe krachten 35waeren als ontbonden, uyt-swierende hier en daer, sonder daer 36naer te konnen achterhaelen, waer toe sy uyt-gheloopen hadden, 37ende waer mede sy verstroyt waeren gheweest; hoewel, op eenen 38ooghenblick brocht ickse wederom binnen in de onverbeelde een-Ga naar voetnoot38Ga naar voetnoot38-3939saemheyt. 40Met dit uyt-loopen ende wederom binnen roepen, passeerde den 41tydt van 't Ghebedt, sonder te bekomen eenighe merckelijcke 42vruchten van eenvoudigheyt, stilte des ghemoets, ende vernaer-43deren tot Godt, te weten, ondervindelijck; want ick my niet en 44ghevoelde van den Beminden vervremt, maer by, oft ontrent hem, 45hoewel in het duyster, sonder hem te sien met een claere ooghe des 46Gheloofs; evenwel ghelijck jemant met sijnen vriendt in een kamer 47wesende, waert dat onvoorsiens het licht uyt-gheblaesen wierdt, 48daerom niet en rekent ghescheyden te wesen van sijnen vriendt,Ga naar voetnoot48 49noch en twyffelt van sijne teghenwoordigheyt, al en siet hy hem 50niet, maer hy verwacht langhmoedelijck het licht, om sijnen vriendtGa naar voetnoot50 51te sien naer sijnen wensch; hy kan nochtans in't duyster zijnde met 52sijnen vriendt wel spreken ende handelen, als te vooren; hoewel 53dat dit met sulcken voldoeninghe ende ghenoeghen niet en ghe-54schiedt: alsoo doet oock mijne Ziele met den Beminden, als hy hem 55in't doncker is verberghende, sy handelt met hem als teghenwoor-56digh; al en sietse hem niet met een klaer oft verlichte ooghe desGa naar voetnoot56-57 57gheloofs; sy weet nochtans door 't bloot gheloof, dat hy'er is. |
|