van haer selve maken, daer zy mette voorste vinger, van de slincker hand, op wijst. Zy wort een schoone Vrouwe geschildert, om dat God haer in 't begin heeft gemaeckt: want hy maeckt zijne wercken altijt schoon en volkomen, gelijck Deuteronom. XXXII capit. verhaelt staet, des Heeren wercken zijn volmaeckt. Zy wort half naekt vertoont, en met hoofdhayren die uyter natuyre nederhangen, en niet door konst, om dat dese Wet eenvoudigh is, als van den aldereenvoudigsten God gemaeckt. Zy heeft de beschaemde leeden bedeckt met een Lammeren velleken, om dat de Mensche, in den stand der onnooselheyt lagh onder de Godlijcke Wet, en dieselve tegenstrevende, soo verliet hy de Wet. Daer uyt komt het, dat hy de genaede Godes, door de sonde, verlooren hebbende, bedeckt is, door de barmhertigheyt Gods, met het vel des Lammekens, 't welck is Christus, dat van den beginne des Werrelts is geslacht, als Apocalyps. XIII getuyght. Maer nu heeft haer God gemaeckt rocken van vellekens, Genes. III. Zy wort in een seer schoon Hof vertoont, want zy was in een Aerdsch Paradijs gestelt, waer uyt zy naederhand verdreven zijnde, met haer eygen sweet en arbeyt, 't land heeft moeten bouwen, ten einde alle dit schoone, dat wy voor onse oogen sien, soude voor den dagh komen. Zy houd dat den Passer treckende een evenwijdige lijne mette spreucke Aequa lance, verstaende de gelijckheyt van dese gerechtigheyt, nae de spreucke Mathaei VII, Wat ghy wilt datmen u doe, dat doet oock een ander. Doet oock geenen anderen, dat ghy niet wilt datmen u doen soude. De schaduwe die van haer gaet, en daer zy metten vinger op wijst, vertoont, dat om de Wet der Natuyre beter te ontdecken, soo handelt dieselve op dese maniere met haere evennaesten, als met haer selve: en daerom seyden de oude Philosophen, dat de eene Vriend was des anderen tweede Ick.