Predestinat. Voorbeschickingh.
Een jongh Maeghdeken van uytnemende schoonheyt, wesende naeckt, hebbende een silvere sluyer op 't hoofd, die met aerdige krullen alle de beschaemde deelen bedeckt; staende met de oogen ten Hemel gekeert, en geheel opgetrocken om dieselve te besien: houdende haer rechter hand voor de borst, en in de slincker een wit Armelijntjen.
Een jongh Maeghdeken word de Praedestinatie of Voorschickinge gemaelt, om haere eeuwigheyt uyt te drucken, gelijck Paulus totten Ephesen I cap. seght, Hy heeft ons gepredestineert of uytverkooren voor de grondlegginge des Werrelts, om dat wy voor hem heyligh souden zijn.
Zy is schoon, om datse is de maete en de Idea van alle schoonheyt, waer over S. Augustinus en D. Thomas seggen, de Praedestinatie is een voorbereydinge van genaede in den tegenwoordigen, en van heerlijckheyt, in den toekomenden tijd. Naeckt isse, om datse mede is een gaeve Godes. S. Augustinus seyt, de Praedestinatie is een voorbereydinge, van genaede, dat uyt genaede gegeven wort. De sluyer van silver, die haer bedeckt, is de geheime verborgentheyt derselve, niet alleen aen de Menschen, maer oock aen den Engelen, als mede aen de H. Kercke self. Waer over Paulus uytroept: O diepte der Rijckdommen! hoe ondoorvindelijck zijn uwe wegen.
Het bewijs van datse de oogen ten Hemel slaet, bediet, dat de verkoorene onfeylbaer sal gaen, door de middelen van God in de Predestinatie geschickt: gelijck Christus seyt, zy sullen in der eeuwigheyt niet vergaen. En niemand salse uyt mijne handt trecken. Verstaende van de uytverkorene. En Paulus seyt Rom. VIII, Wy weten, dat die God hef hebben, alles ten goede geschiet, namelijck den geenen die na zijn voornemen heyligh geroepen zijn. Het houden van de hand voor de borst, bediet dat de Predestinatie seer krachtigh is, niet alleen in de voorwetenschap, maer oock in de middelen, gelijck by Ezechiel in 't XXXVI te lesen is, Ick sal maecken, dat ghy in mijne wegen sult wandelen, en mijne rechten bewaeren en daer nae doen. Zy houd het witte Armelijntjen: want gelijck dat diertjen veel liever wil sterven, dan dat het immermeer zijne witte huyd in den slijck en dreck soude bemorssen: alsoo sien wy dat God de uytverkorene veel liever uyt dit leven weg neemt, eer hy soude toelaeten, dat hy sich in het slijck der hartneckigheyt, soude besoedelen: En daerom seyt het boeck der Wijsheydt IV cap. Hy is van der aerden wegh genomen, om dat de boosheyt zijn verstand niet soude veranderen.