niemand beswaerde als die boven al in de gulsigheit wilden uytsteken, om de woorden van Plinius te gebruycken in zijn XIX boeck IV cap. tot wiens tijde soo veele aen de sneeuw, als tegenwoordigh, niet wierd te kost geleyt. Want nae zijn seggen, oock in 't XXXI boeck III cap. gebruyckten zy die nergens toe als om 't waeter te verkoelen, en eenige koockten 't nae de vindinge van Nero, om seecker te nemen het vermaeck van 't versche, sonder gebreck van de sneeu. Tegenwoordigh dient het niet alleene om het waeter, maer oock om den Wijn te verkoelen, de vruchten in te souten, en andere dingen van den Somer en Winter. En die tot dese verkoelinge zijn gewent, ververschen daer mede, als zy willen purgeren, hare Syropen en Medicinen. Sulx datmen daer van Iaerlijx uyten pacht te Romen treckt ses duysent kroonen.
De naeckte armen en beenen, die gaef en glat zijn, (om dat dese leden, door de kracht van handen en voeten, zijn Dienaers van den arbeyd en van de Menschlijcke handlingen en gangen, en uytvoerders van onse gedachten,) bedieden, dat de Schattinge moet opgestelt zijn van den Prins met een ernsthaftig en suyver gemoed, behoudelijck om dat de behoeftigheyt, de tijd en gelegentheyt sulx vereischt, en dat met een oprecht en getrou voornemen, niet soo seer om sich selve te verrijcken, als om 't gemeene beste daer mede vorderlijck te zijn, en niet uyt loutere gierigheyt en gedancken van eygen baet: Iae sullen oock niet gedoogen, dat haere Dienaers dagelijx (gelijck gemeenlijck geschiet) nieuwe beswaernissen en pachten bedencken op dingen die veracht, vuyl en oneerbaer zijn, gelijck Vespasianus deede, die nae 't geld soo begeerigh was, dat hy oock Tol op de pisse stelde. Waer over hy oock van zijnen oudsten Soone Titus wierde berispt: en alhoewel hem de Vader antwoorde, dat het geld, 't welck hy van de pisse trock, niet eens daer nae roock: Soo was daerom zijn gemoed niet vry, dat het niet een snoode reuck van sich gaf van zijne vuyligheyt en snodigheyt, en dat tegen de aert en 't gemoed van een oprecht Prince, dieder behoort eedel en grootmoedigh te zijn. Maer de winninge verblinde hem, soo dat hy vergat, 't geene Apollonius van Alexandrien te kennen gaf, dat om 't gemeene beste te bestieren, hy niet achten soude op de Rijckdommen, die door de schattingen en 't suchten van 't Volck, waeren by een gebracht; gelijck Philostratus in 't 5 boeck 13 cap. verhaelt, dat het goud most leelijck en vuyl werden geacht, dat uyt de traenen der onderdaenen wierde te saemen gehaelt. Waer over van gelijcken Domitianus, de tweede soone van Vespasianus, wierde gelastert, van dat hy al te ondraeghlijcke Schattingen op den Ioden stelde, met bevel, dat wie sich veinsde geen Iode te wesen, moste zijne heimlijcke leeden laeten sien, of hy besneden was of niet. Een schandige en verachte Schattinge. Suetonius verhaelt in 't leven van Domitianus, dat hy jongh zijnde, een oud Man van negentigh Iaeren hadde sien besichtigen of hy oock besneden was, en dat in tegenwoordigheyt van veele Volx.
Dese Schattinge hoe lasterlijck die was, salmen door de schaemte klaerlijck begrijpen, want alle braeve Mannen kosten nae 't goedduncken van den Fiscael beschuldight worden, die nochtans ontschuldigh waeren van de Ioodsche secte, soo mosten zy evenwel haer Manlijck lit vertoonen, indien zy sonder tegen-seggen de Schattinge niet wilden betaelen. Maer van d'ander sijde quam zijn Navolger de loflijcke Keyser Nerva Coccius, die soodaenigen schandigen Schattinge te niet dede: Waer over tot zijnder eere uyt het bevel van den Romeinschen Raed, een silvere penningh geslagen wierde, met zijne beeldenisse en naeme van d'eene sijde, en van d'ander sijde een Palmboom, alwaer in 't midden dese twee letteren SC stonden, en rontom Fisci Iudaici calumnia sublata, als, dat de lasteringe van den Fiscael over de Ioden was wegh genomen. Van welcke lasteringen, beschuldingen en onrechtveerdige Schattingen, die van den Keyser Nerva te niet gedaen en verboden zijn, kondy Dion Cassius in 't leven van Nerva lesen. Nae de voordaed van desen seer goeden Keyser, behooren dan de Princen den Volckeren te ontlasten van alle onbehoorlijcke opstellingen, en haer met harde en nieuwe lasten niet te beswaeren.