die, van de bygeloovige Heidenen, gehouden wierde voor een God van de Stilswijgentheyt, om door soodanigh teycken te doen verstaen, datmen stilswijgende most zijn en de geheimnissen bedecken.
De Kickvorsch was de Sinspreuck van Maecenas, tot een teycken van Stilswijgentheyt. Men vind, seyt Plinius, een sekere slagh van Kickvorschen in 't ried, en op kruyden die stom en sonder geluyt zijn, en dese vintmen in Africa, Macedonien en elders, &c. Waer over een spreeckwoord is gekomen, een Seriphische Kickvorsch, voor een persoon die stom en stilswijgende is, om dat dese Vorschen niet quaeckten, schoon zy wierden in de plassen by de andere Vorschen geset. 't Sal niet buyten ons voorstel wesen, gelijck Paradinus in zijne Heldische uytbeeldingen gebruyckt, dat Maecenas in zijnen Ringh dese Kickvorsche gebruyckte, door welck middel hy oock Augustus seer aengenaem was, gelijck Eutropius verhaelt, alhoewel Suetonius seght, dat hy weinigh treck tot hem hadde, om dat hy de geheimnisse van de t'saemensweeringe van Murena aen Terentia zijne Huysvrouwe geopenbaert hadde, een gebreck dat in der waerheyd groot is: want de geheimnissen van Princen, moetmen aen geene Mannen openbaeren, veel min aen Vrouwen, diewelcke van natuyren soo klapachtigh zijn als de Exters: die al naeklappen, watse hooren spreken: En alhoewel de Stilswijgentheyt en de geheymenisse door een Vrouwe wort uytgebeeld, nochtans konnen dieselve niet in een Vroulijcke borst gesloten werden. Daerom seyde Esopus seer wel, Vertrouwt den Vrouwen u geheymnisse niet. En van Cato wort geseyt, dat t'elckens als hy zijn Vrouwe iets hadde geopenbaert, dat hy daer van berouw hadde. Soodanigh berouw hadde Fulvius mede, diewelcke een vriend van Augustus was, hebbende op eenen dagh den Keyser seer hooren klagen en jammeren over de eensaemheyt van zijn Huys, en van zijn twee Neven van zijns Dochters wegen, die gestorven waeren, en van Posthumius die alleen was overgebleven, en die door schandige lasteringe van zijne Huysvrouwe Livia, in ballinghschap most leven: overmits hy was gedwongen zijn Stiefsone tot een Naevolger in 't Rijck te stellen; hebbende in alles medelijden met zijnen Neve, en verlanghde derhalven dat hy hem, uyt zijn ballingschap, mocht weder te huys roepen: Fulvius verhaelt dese klachten aen zijn Huysvrouw, de Vrouwe verhaelt die wederom aen de Keyserinne, waer over zy bitterlijck aen Augustus klaeghde: Fulvius gaende 's morgens, nae zijne gewoonte, om Augustus te groeten en goeden dagh te wenschen, antwoorde Augustus: Fulvi, God geve u goede sinnen; gevende daer door te verstaen, dat hy weinigh breins hadde, om dat hy zijne geheimnisse aen zijn Huysvrouwe hadde geopenbaert: dese zijn Huysvrouwe daer over heftigh bekijvende, seyde, Augustus is 't geene ick u geseyt hebbe, gewaer geworden, want ick hebt uyt hem verstaen, daerom wil ick my selve van 't leven helpen: En dat met recht antwoorde de Vrouwe; Hebt ghy, seyde zy, soo lange tijd met my omgegaen, en hebt mijne lichtigheyt niet gemerckt, daer van ghy u had behooren te wachten? Maer toeft en laet my voor u sterven: Mits nam zy een Mes en doorstack haer selve, voor haer Mans oogen. Waer uyt men moet verstaen, datmen de geheimnissen aen de Vrouwen niet moet openbaeren: noch geene woorden uyten hals laeten trecken, het zy door gestaedigh bidden, geweldige smekinge of liefkosinge: als die ditselve wel dickwijls, als nieusgierige van eens anders werck, met voordacht doen. Maer in soodaenigh geval is 't noodigh datmen met haer boerte, en ter sijden af leyde, door eenige kloecke vindinge, gelijck de loose Iongeling Papirius Praetextatus deede, diewelcke de geheimnissen van den Raed verholen hiel, oock aen zijne Moeder, die, met sterck aenhouden, van hem versocht te weeten, watter doch in den Raed mocht zijn besloten: doch hy antwoorde, nae lange tegenstand, datter gehandelt was, of het beeter waere voor het gemeene beste, of een Man twee Vrouwen, dan of een Vrouwe twee Mannen soude hebben: Doch zy had het selve niet soo haest verstaen, of zy seyde het tegens andere Vrouwen, diewelcke te samen in eenen hoop, vol benauwtheyt, voor den Raed traeden, biddende met bekreeten oogen, datse liever een besluyt wilden stellen, dat een Vrouwe mocht twee Mannen hebben, als een Man twee Vrouwen. De Raed verwondert zijnde van dit selsaem voorstel: oock de saecke ondertast hebbende, hoeda-