men wert. 't Gehoor by de locht, om dat daer door de galm en weerslagh van de stemme en 't geluyt gemaeckt wert. De Reuck die uyter natuyre vierigh is, wort by 't Vier vergeleecken. En de Hemel by 't licht, het oogh een klaer instrument van 't gesicht zijnde, heeft een suyvere cristallijne vochtigheyt. En Timaeus seyt dat de oogen des Hemels licht en de stralen deelachtigh worden. Het Gesicht, de glans, de Hemel en 't licht, worden als dingen, die malkanderen verwant zijn, gematight, en maecken den sin, door de eendrachtige beweginge, verhaest, seyt Plutarchus.
't Gehoor wort door de Haes verstaen; gelijck de Egyptenaers als mede Plutarchus verhaelen. Van de snelligheyt van 't Gehoor seggen zy, dat de Haese meest alle andere door de snelligheyt desselven overtreft: tot welckers verwonderinge de Egyptenaers, in haere heylige boecken, een Haese voor 't Gehoor afmaelden.
De Reuck wort, door den Hond, by de Egyptenaers uytgebeelt, als die de verborgen dingen alleene door den Reuck, ontdeckt; hy kent de komste van het onbekent volck, en oock van zijnen Heere, schoon dat hy lange van huys zy geweest. Hy ruyckt op der jaght, waer het wild is heen geloopen, en vervolght het selve ter tijd hy 't op doet: Daerom plagh men tot een spreeckwoord te seggen, hy heeft een brax neuse. Als tot eene, die wel scherp riecken konde. Van de loosheit en reuck der Honden vindy by Xenophon breeder in sijn schoon boekjen van de Iaght. Dese drie Sinnen, die wy nu laest uytgeleyt hebben, die zijn niet gemeen aen alle andere Dieren. Want eenige zijn blind geboren en hebben geen oogen, andere zijn doof sonder ooren, andere sonder neusgaeten of reuck. 't Is wel waer dat de Visschen geen leeden of gaeten hebben, om te hooren of riecken, niet te min zy riecken en zy hooren. De twee volgende sinnen, zijn alle volmaeckte Dieren deelachtigh, gelijck Aristoteles verhaelt, en in 't boeck van het slaepen en waecken seyt hy, Alle Dieren hebben gevoel en smaeck, behalven de onvolmaeckte Dieren. De Mensch overtreft alle Dieren in 't Gevoel en in de Smaek, maer in d'andere sinnen, wort hy van andere Dieren overwonnen. De Adelaer, seyt Plinius, siet veel klaerder als de Mensch; voorts seyt hy, de Gier heeft een veel scherper Reuck: De Mol hoort veel snelder, alhoewel hy met sulcken dicken stof van aerde bedeckt is. De Oester, seyt hy, heeft alleen het gevoel, berooft zijnde van alle andere sinnen. Maer men soude mogen seggen, dat zy den smaeck oock heeft, om dat zy door den dau wort gevoet.
Van de Smaeck gelooftmen, dat die is in alle Dieren, want yder wort door eenige spijse of vochtigheyt gevoed, als Plinius seyt, alhoewel hy oock seer beuselachtigh schrijft van eenigh volck, Astoni geheeten, die haer in Indien, ontrent de Reviere Ganges onthouden, sonder Mond, die noch eeten noch drincken, levende alleene by de locht, en by den reuck, die zy alleene door de neusgaeten intrecken, waer over zy altijd wortelen, bloemen en wilde appelen in de hand hebben, oock op lange reysen, ten einde zy geen reuck souden gebreck hebben, maer dit souden Monsters van de Natuyre moeten wesen. Het Vercken heeft smaeck in alle dingen, jae totten dreck en vuyligheyt toe, daer het sich oock in wentelt, en om dat dit een laster is van gulsigheyt, hebben wy 't nagelaeten, gelijck mede de langh-halsen, als de Kraenen en Swaenen, diewijl dieselve beeldnissen zijn van de slocklust, want Philoxenus klaeghde over de Natuyre, dat zy hem niet soo langen hals, als de Kraen, hadde gegeven, op dat de wellust der smaeck te langer, in dien langen hals, mochte blijven; gelijck oock Athanaeus, van eene Melanthius, en Martialis van eenen Oenocratulus, verhaelen. En om dat wy geen lasterlijck beeld van de smaeck souden vertoonen, hebben wy den Valck gemaeckt, als een Vogel, die dun van tonge en smaeck is. Want hoe grooten honger hy oock heeft, seyt Gregorius, soo wil hy nochtans geen vuyl aes nuttigen, maer hy lijd hem, ter tijd toe, dat hy een smaecklijcker buyt vind.
't Sal noodigh zijn een weynigh van de Tonge, die op 't snoer gemaeckt is, te spreken; want alle Schrijvers laeten niet toe, dat het gevoel van de smaeck, in de tonge gelegen is. Eenige seggen aen 't verhemelte, andere aen de tonge, andere seggen, beyde aen 't verhemelt des monds en in de tonge. M.T. Cicero schrijft dieselve het verhemelt toe: Waer over hy van Epicurus aldus spreekt, terwijlen Epicurus oordeelt, wat voor 't gehemelt best zy, soo heeft hy het verhemelt van den Hemel, gelijck