Ragione. Reeden.
Een gewaepende Ionghvrouw, met een gouden kroone op 't hoofd, en met bloote armen, houdende in de rechter hand een swaerd, en in de slincker een toom, mette welcke zy eenen Leeuw breydelt, zijnde omgort met een witte band of sluyer, diewelcke vol Cypher-letters is.
De Deughd is van den Godgeleerden een kracht van de ziele genaemt, om dat zy is een Koninginne, dieder aen de Menschen wettige en oprechte wetten stelt.
Een gewapende Iongvrouw isse gemaelt, om datse beschermt en onderhouden is van de kracht der Wijsheyt. Zy wort dickwijls by de Oude, voor de uyterlijcke wapenen genomen, gelijck in de beteyknisse van Pallas en in andere voorstellingen.
De gouden kroone, die zy op 't hoofd heeft, vertoont, dat de Reeden, alleene Mans genoegh is, om dappere Mannen voor den dagh te brengen; en dieselve haeren luyster, glans, goede naem en doorluchtigheyt te geven: Iae het goud, is soo uytsteeckende niet onder de metallen, alhoewel dat selve meest in waerdie is, als wel de Reeden is, onder de mogentheden van onse ziele, die wy een Koninginne noemen, diewelcke haer sitplaetse heeft in het eedelste deel van 't licchaem, alwaer de ziele haer grootste kracht heeft, om te wercken.
Door de naeckte armen, worden verstaen de wercken, diewelcke alsse haer begin hebben van de waerachtige Reeden, als hebbende noch smette, noch eenigh quaed vermoeden, die dieselve overstulpt of omschaduwt, sulx hoemen dieselve aensiet, soo blinckt doch de Deughd altijd van self uyt.
Het swaerd, is de straffigheyt, die men noodigh is by de Reeden te gebruycken, om het veld der Deughd, van de Sonden, diewelcke roovers zijn van de goederen der ziele, suyver en reyn te behouden, en tot dit voorstel seyt onse Heere Christus, Ick ben nie gekomen om vreede op der aerde te senden, maer het