sijde de spreeckwoorden van 't gemeene volckjen, staende dan dese bepaelinge, en voornaemlijck om dat de Practijck geseyt wort, in seeckere maniere, tegens de Theorie te strijden, soo wortse lichtlijck afgebeelt met dingen die van gelijcken onder malkanderen verschillen. Waer over wy dan de Theorie een jonge Vrouwe maecken, adelijck gekleet, in Hemels blaeu, met het hoofd en handen om hoogh, en de beenen van den Passer na den Hemel, op 't opperste van een trappe: Maer de Prattica kan men maecken datse oud is, met het hoofd en de handen ter aerden gekeert, slechtlijck in taneyt gekleet, met een groote opene Passer, waer van 't eene been vast op der aerde staet, leunende daer op met de eene hand, met de ander hand houdse een liniael of lootlijne, sulx dat het eene been van den Passer aen 't bovenste van 't Liniael raeckt, om alsoo te gelijck, de Griexsche letter Π te vertoonen, door de welcke men de Prattica plagh uyt te drucken, als mede door de Θ de Theorie. En gelijck wy sullen seggen, dat de Ieughd rassigheyt, vaerdigheyt, vlijtigheyt, bedachtsaemheyt, moedigheyt, dapperheyt, langh leven, hope, liefde en alles goeds bediet; alsoo maghmen in 't tegendeel seggen, dat de Ouderdoom langhsaemheyt, slaeprigheyt, luyheyt, slappigheyt, bloodigheyt, kort leven, dood, vreese, haet, arghwaen en alle quaed soude te kennen geven. En dat dit de Prattica zy, is lichtlijck te gelooven, want zy is een naevolghster van de verouderde gewoonte, die lichtlijck bedrieght, zy let weynigh op de reeden, zy is vol twijflingh, struykelt dickwijls, en haet bitterlijck, die geene, die in de Wetenschappen andere manieren soeckt, als de haere, in te voeren.
Het aengesicht om leegh gekeert, bediet dat de Prattica alleen om leegh siet, nae dat deel van het aerdrijck, datse mette voeten betreet: 't welck oock door de verwe van 't dienstbaere kleed wort te kennen gegeven, brengende een ander nut en profijt aen. En de Prattica is niet anders als het gebruyck en de nuttigheydt die tegens de Theorie gestelt wort: die niet soeckt het gebruyck van de dingen, maer alleen de kennisse, in de welcke zy haer, als adelijck, gerust houd. Dit selve bedieden oock de handen, diewelcke op twee metelijcke gereetschappen, als daer zijn de Passer en het Liniael, het geheele gewichte van het hoofd en het lichaem, draegen.
De Passer, gelijck wy sullen seggen, bediet de Reeden, die daer noodigh is in alle Menschlijcke handelingen: Maer door de Theoria gaet het punt om hoogh, en door de Practica, om leegh, want de Theorie besluyt door de algemeene dingen de besondere, 't welck is een waerachtigh bewijslijck besluyt: Maer de Practica maeckt uyt de besondere dingen, algemeene, 't welck een bedrieghlijck besluyt is, ten meestendeel in de tweede en derde figure van de reedenkavelinge, het zy datmen 't wil beweeren of ontkennen. En is de aerde ten aensien den Hemel, als een besonder dingh, die de Hemel evenwel in sich begrijpt.
Het Liniael, aengeraeckt zijnde van 't eene been van de opene Passer, tot een gebroken hoeck, vertoont, dat gelijck de Theoria sich voeght nae de eeuwige Hemelsche dingen, en die op haere maniere altijd vast zijn, alsoo heeft de Practica haer vastigheyt op der aerde en in de aerdsche dingen, diewelcke veranderende en verdervende, van noode hebben, datse in eenige gedaente, by den Mensche vast geset worden: Welcke forme of gedaente in 't gemeen aengenomen en in 't werck gestelt zijnde, als een regel van de maete, plagh een maetstock genaemt te worden, waer op Protagoras sal gesien hebben, als hy den Mensche een maete noemde van alle dingen.
De Theorie wordt maer een instrument alleen, maer aen de Practijck worden twee gegeven, 't welck zijn de Passer en het Liniael, om te betoonen dat de Theorie is een eenigh alleen, en een onverdeelige sake, als in haer selve volmaeckt zijnde. De Practica is van tweederleye slagh, te weeten van een Vrye, en van een Mechanique, of die in wichtige handgrepen bestaet. De Vrye siet rontom 't gebruyck van den ommegangh, en 't burgerlijcke leven, welckers lof voortkomt uyte zeedelijcke deughden, om dat dieselve door de oeffeninge verkregen worden, en dese worden door den Passer, die in der aerde staet, uytgedruckt, hebbende geene gelijckmatige einden, maer haere kracht is sich te voegen nae de hoeveelheyt van de saecken: Alsoo schijnt oock dat de Zeedekonst geen