wort genaemt het Ouder van Hovaerdigheyt, Hooghmoedigheyt en van kyverien. Want de Mensche tracht in dees Ouder, met alle geweld, nae Rijckdom en Eere, soeckende diselve met alle vlijt, oock in d'uyterste gevaer des levens te verkrijgen, begeerigh zijnde om sich een naeme naete laeten; geduyrende dees Ouder 15 Iaeren.
De seste Ouder is nae Iupiter genaemt, waer in de Mensch nae vreede en ruste begeerigh is, berouw hebbende over zijne gebreecken en sonden, die in de vorige Ouden bedreven zijn, loopende tot God, oefnende goede wercken; en dees tijd is van twaelf Iaeren.
Ten laesten komt Saturnus voor den dagh, wesende kout en droogh, een Planeete vol van droefheyt, van diepe gedachten, en van swaermoedigheyt, vol moeylijcke benauwtheyt, en die stelt den Mensch in soodanigen staet, dat hem ontallijcke kranckheeden en ongemacken overvallen, geduyrende 't selve Ouder totte dood toe; 't welck van Aristoteles genaemt is, het uyterste van alle schricklijckheeden.
Dit zijn dan de gevoelens ontrent d'Ouderdom; en alhoewel die van veel vermaerde Mannen en met groote reeden aldus gestelt zijn, soo konnen dieselve nochtans, seer wel, tot viere getrocken worden: En daerom dient gewaerschouwt, dat d'Ouder sich niet altijd in een seker getal van Iaeren laet sluyten: Maer als Galenus seyt, soo isse in het temperament, of in de temperinge van de Natuyre.
En om te keeren totte verklaeringe van onse beeldnisse, seggen wy, dat de Wapen-rock van veele verwen d'Ouder van de Iongelingschap bediet, uytdruckende de vluchtigheyt en wispeltuyrigheyt desselven, gelijck Pierius seyt.
De weerschijne verwe bediet de jeugdige Ouder, die snellijck haer voornemen en gedachten verandert, gelijck Aristoteles seyt, de Iongelingen zijn seer wispeltuyrig, en 't geene waer nae zy hebben verlanght, daer van walgen zy haest. Plato seyt, der Iongelingen manieren worden alle daege dickwijls en menighmael verandert. Theoph. seyt by Stobaeum, 't is swaerlijck iet van den Iongelingen te raemen, haer Ouder is wanckelbaer, sonder recht ooghmerck, en veel veranderingen onderworpen.
Het deel van 't goude kleed bediet de volkomentheyt van de Manbaerheyt, die bequaem is, om alle burgerlijcke saecken en handwercken uyt te voeren.
Het laeste deel van 't kleed, wesende van verslenste blaeders, druckt uyt, dat dees afgaende Ouder oock soo verslenst en verdort, gelijck de blaeders doen, wanneerse van den boom vallen, verliesende haer leven en kracht, door den Winter tijd, gelijckende het Ouder van den ouden Man; gelijck Ariosto verhaelt.
Datse de handen om hoogh houd, hebbende in d'eene hand de Sonne, en in d'ander de Maene, geschiet om veele oorsaecken, ten eersten, om dat, gelijck Orus Apollo verhaelt, wanneer de Oude den Ouderdom wilden uytdrucken, soo maelden zy een Sonne en Maene, wesende dese beyde Planeeten, beginselen van d'Ouder: En om dat de Sonne in den Menschen de sinnen stortede, sonder welcke zy anders niet ziellijck souden konnen zijn, soo storte de Maene daer het wassen in, sonder welck men anders geen Ouder soude konnen vinden.
Wijders om dat de Sonne en de Maene, de drie voornaemste leeden regeeren, waer uyt de drie voornaemste krachten vloeyen, als te weten de Ziellijcke, de Levendige en de Natuyrlijcke: regeerende de Sonne het hoofd, waer in de ziellijcke kracht sit, als mede het Hert, waer in de levende kracht woont: De Maene, daer nae, bestiert de Maege, en de Lever, waer in de natuyrlijcke kracht bestaet, sonder welcke drie krachten, de Mensch niet kost leven; gelijck P. Crinitus verhaelt.
Willende dan een geduyrigh en volmaekt Ouder afbeelden, hebben wy den Basilisc over einde staende afgemaelt, om dat oock de Egyptenaers mede voor d'Ouder een Basilisc stelden: Want hy is oock in haere spraeck Vreon, dat is Basilisc geheeten, jae zy maeckten die van goud, en stelden die haere Goden op 't hoofd. En hierom seyden dese Volcken dat het Ouder, hier door, bediet wierde. En om datter drie soorten van Slangen waeren, soo stierven alle de andere, blijvende de Basilisc alleen onsterflijck, die met zijnen aenblas alle andere doode; sulx dat het scheen dat dese Basilisc het leven en dood in zijne macht hadde: En om dese reeden, wierde hy op 't hoofd van haere Goden gestelt.